Eftersom det är fri prissättning i Sverige får taxibolaget själv bestämma vilket pris som gäller. Taxibolaget kan dock inte kräva att du ska betala ett högre pris än det pris som finns angivet utanpå och inuti taxibilen.
Om taxibolaget vill att du betalar mer än det pris som finns angivet utanpå och inuti taxibilen eller det fasta pris som ni kommit överens om kan du protestera mot priset.
Klaga skriftligen till taxibolaget
Kräver taxibolaget att du ändå betalar hela summan direkt kan du behöva göra det, men se då till att samtidigt informera taxibolaget både muntligt i taxin och skriftligt efteråt att du inte är nöjd med priset. Skriv ett mejl till taxibolaget där du tydligt förklarar att du inte är nöjd med priset och att du vill ha tillbaka mellanskillnaden som de inte har rätt till, enligt deras egen prisinformation.
Om du har valt att betala via faktura
Om du har fått en faktura på taxiresan och anser att priset är felaktigt får du betala in det du anser att du är skyldig utifrån taxibolagets priser, och sedan protestera mot resten. Protestera skriftligen via mejl, så du har bevis på att du har protesterat. Skriv och förklara tydligt att du inte tänker betala hela beloppet och varför du inte tänker göra det.