Missnöjd med paketresan

Var det något fel på paketresan som gör att den inte uppfyllde dina förväntningar? Då kan du ställa krav på att arrangören rättar till det som blivit fel, eller ger dig ett prisavdrag som motsvarar felet.

Samarbete:Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen.

Tänk på det här

  • Du har rätt att få den resa som du och paketresearrangören har avtalat om.

  • Vid fel på resan kan du kräva att paketresearrangören rättar till felet eller ger dig ett prisavdrag.

  • Du måste klaga till paketresearrangören direkt du upptäcker felet. Väntar du för länge med att klaga kan storleken på prisavdraget du har rätt till minska.

  • Paketreselagen reglerar dina rättigheter när du köpt en paketresa.

Välj vad du vill läsa mer om

Det finns många saker som kan räknas som ett fel i en paketresa. Det kan till exempel handla om att:

  • paketresan är en rundresa där du ska resa till olika resmål, och något av stoppen ställs in
  • du bokade utflykter på resmålet samtidigt som du bokade själva resan, och någon av utflykterna ställs in
  • hotellet har mycket sämre standard än vad arrangören lovat
  • hotellet du bor på har vägglöss
  • hotellet eller rummet saknar vissa faciliteter som arrangören lovat skulle finnas
  • du hade bokat en resa där mat och dryck skulle ingå, men att det sedan visade sig på plats på resmålet att det varken fanns mat eller dryck.

Om det är något fel med paketresan eller om du inte har fått vad du och paketresearrangören har avtalat om kan du i första hand ställa krav på att arrangören rättar till felet. Det ska arrangören göra så snart som möjligt. Du har rättigheter enligt paketreselagen.

Arrangören ska rätta till felet eller ge dig ett prisavdrag

Är paketresan till exempel en rundresa där du ska resa runt till olika resmål, och något av stoppen ställs in? Då kan du i första hand ställa krav på att paketresearrangören löser det genom att byta ut det resmålet till något annat. Kan arrangören inte ordna med ett sådant alternativ kan du kräva ett prisavdrag som motsvarar den delen av resan. Om ändringen av resmål ses som väsentlig kan du även ha rätt att häva avtalet och få full återbetalning.

Har du istället bokat utflykter samtidigt som du bokade paketresan och någon av dessa ställts in? Då ska arrangören ordna med en annan likvärdig utflykt eller ge dig ett prisavdrag som motsvarar den inställda utflykten.

Andra problem som också kan räknas som fel, och som du kan kräva att arrangören åtgärdar, är exempelvis att hotellet eller hotellområdet byggs om eller att det finns vägglöss på hotellet. I ett sådant läge kan du ställa krav på att arrangören ordnar med ett nytt boende till dig, eller ger dig ett prisavdrag som motsvarar felet.

Arrangören är inte skyldig att rätta till felet om det finns ett hinder utanför arrangörens kontroll som arrangören inte kan påverka. De behöver inte heller rätta till felet om det skulle medföra orimligt höga kostnader. Även om arrangören inte är skyldig att rätta till felet innebär det inte ett undantag från rätten till prisavdrag. En resenär har alltid rätt till prisavdrag för fel i paketresan om inte felet beror på resenären.

Hur stort prisavdrag kan du kräva?

Vad du kan kräva för prisavdrag måste alltid bedömas från fall till fall men det ska vara rimligt i förhållande till själva felet i paketresan. Det finns alltså inga bestämda belopp utan du får ställa ett ersättningskrav till arrangören som du anser är rimligt. Om arrangören nekar dig ersättning finns möjlighet att ta tvisten vidare för prövning.

Det går bara att kräva ett prisavdrag för den tid som felet på resan har funnits, oftast beräknat från när du klagade till arrangören. Om det är ett fel som arrangören lyckas åtgärda under resan kan du som regel inte kräva att få tillbaka pengarna för hela resan.

Exempel på hur prisavdraget kan beräknas
  • Du är missnöjd med hotellet eftersom rummet saknar luftkonditionering fast arrangören hade lovat att det skulle finnas. Efter två dagar får du byta till ett annat hotell som har luftkonditionering. Då kan du ha rätt till ett prisavdrag för felet och för att du behövde byta rum.
  • En utflykt som ingår i paketresan ställs in och arrangören kan inte ordna en likvärdig utflykt. Då kan du kräva ett prisavdrag som motsvarar vad den inställda utflykten skulle ha kostat.
  • All mat och dryck skulle ingå i paketresans pris, men väl på plats visar det sig att inte finns mat eller dryck. Du klagar men arrangören kan inte lösa detta. Då kan du kräva ett prisavdrag. Storleken på prisavdraget beror på hur stor del av resans pris som är mat och dryck och om du behöver lämna hotellområdet för att köpa mat och dryck.

Det finns två typer av ersättning du kan få för fel i en paketresa, prisavdrag och skadestånd.

Prisavdrag

Du har rätt till prisavdrag för fel i paketresan om felet inte beror på dig. Prisavdraget räknas från när arrangören fick kännedom om felet och därmed möjlighet att åtgärda det.

Skadestånd

Du kan ha rätt att kräva ersättning från arrangören för merkostnader du fått på grund av fel i paketresan. Du måste kunna bevisa merkostnaderna med kvitton eller liknande.

Du kan inte kräva ersättning om:

  • felet berodde på dig
  • om paketarrangören inte kunde förutse eller undvika felet
  • om felet berodde på oundvikliga och extraordinära omständigheter.

Om du är missnöjd med något på din paketresa är det viktigt att du klagar så snart som möjligt till paketresearrangören. Klaga helst både direkt på plats på resmålet och skriftligen, exempelvis via mejl. På så sätt kan du bevisa att du har klagat och när du har klagat. Var tydlig med vad du är missnöjd med och vilka krav du har.

När du klagar på ett fel kan du säga till arrangören att du vill att felet ska vara löst inom en viss tid, så länge den tiden är skälig. Lyckas arrangören inte rätta till felet inom den tiden kan du kräva ersättning från arrangören för de nödvändiga kostnader du har fått för att du har fått rätta till felet själv.

Tänk på att storleken på prisavdraget kan påverkas beroende på när du klagar till arrangören. Om det är något fel med hotellet redan första dagen och du väntar till tredje dagen för att klaga kommer du troligtvis inte kunna få något prisavdrag för de två första dagarna.

Om du och arrangören är överens om att arrangören ska ge ett prisavdrag och/eller ersättning för merkostnader, men de ändå inte gör det kan du ta hjälp av Kronofogden genom att ansöka om ett betalningsföreläggande. Det är ett sätt att få hjälp med att få betalt. Kontakta Kronofogden för mer information om hur det går till och vad det kostar att ansöka om ett betalningsföreläggande.

Läs mer om betalningsföreläggande på Kronofogdens webbplats

Du bör vända dig till flygbolaget om ditt bagage försenas, försvinner eller skadas i samband med en flygresa. Du kan även vända dig till paketresearrangören.

Läs mer på våra sidor gällande försenat, försvunnet eller skadat bagage:

Försenat, försvunnet eller skadat bagage

Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du och arrangören inte kommer överens.

ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer.

En normal handläggningstid är cirka 6 månader.

Vad kostar det att anmäla till ARN?

Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN. I din anmälan kan du begära att arrangören ersätter dig för kostnaden om ARN ger dig rätt i ärendet.

Krav för att ARN ska pröva ditt ärende

  • Företaget har sagt nej till dina krav eller inte svarat dig inom skälig tid.
  • Den summa du och företaget är oense om är 1000 kronor eller mer. Du kan inte räkna in avgiften för att anmäla till ARN.
  • Du anmäler inom ett år från det att du klagade till företaget första gången.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Källa: Konsument EuropaKonsumentverket

Granskad: 15 februari 2022

Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen. Konsument Europa är en del av Konsumentverket och medfinansieras av EU.