Om det är något fel med paketresan eller om du inte har fått vad du och paketresearrangören har avtalat om kan du i första hand ställa krav på att arrangören rättar till felet. Det ska arrangören göra så snart som möjligt. Du har rättigheter enligt paketreselagen.
Arrangören ska rätta till felet eller ge dig ett prisavdrag
Är paketresan till exempel en rundresa där du ska resa runt till olika resmål, och något av stoppen ställs in? Då kan du i första hand ställa krav på att paketresearrangören löser det genom att byta ut det resmålet till något annat. Kan arrangören inte ordna med ett sådant alternativ kan du kräva ett prisavdrag som motsvarar den delen av resan. Om ändringen av resmål ses som väsentlig kan du även ha rätt att häva avtalet och få full återbetalning.
Har du istället bokat utflykter samtidigt som du bokade paketresan och någon av dessa ställts in? Då ska arrangören ordna med en annan likvärdig utflykt eller ge dig ett prisavdrag som motsvarar den inställda utflykten.
Andra problem som också kan räknas som fel, och som du kan kräva att arrangören åtgärdar, är exempelvis att hotellet eller hotellområdet byggs om eller att det finns vägglöss på hotellet. I ett sådant läge kan du ställa krav på att arrangören ordnar med ett nytt boende till dig, eller ger dig ett prisavdrag som motsvarar felet.
Arrangören är inte skyldig att rätta till felet om det finns ett hinder utanför arrangörens kontroll som arrangören inte kan påverka. De behöver inte heller rätta till felet om det skulle medföra orimligt höga kostnader. Även om arrangören inte är skyldig att rätta till felet innebär det inte ett undantag från rätten till prisavdrag. En resenär har alltid rätt till prisavdrag för fel i paketresan om inte felet beror på resenären.
Hur stort prisavdrag kan du kräva?
Vad du kan kräva för prisavdrag måste alltid bedömas från fall till fall men det ska vara rimligt i förhållande till själva felet i paketresan. Det finns alltså inga bestämda belopp utan du får ställa ett ersättningskrav till arrangören som du anser är rimligt. Om arrangören nekar dig ersättning finns möjlighet att ta tvisten vidare för prövning.
Det går bara att kräva ett prisavdrag för den tid som felet på resan har funnits, oftast beräknat från när du klagade till arrangören. Om det är ett fel som arrangören lyckas åtgärda under resan kan du som regel inte kräva att få tillbaka pengarna för hela resan.
Exempel på hur prisavdraget kan beräknas
- Du är missnöjd med hotellet eftersom rummet saknar luftkonditionering fast arrangören hade lovat att det skulle finnas. Efter två dagar får du byta till ett annat hotell som har luftkonditionering. Då kan du ha rätt till ett prisavdrag för felet och för att du behövde byta rum.
- En utflykt som ingår i paketresan ställs in och arrangören kan inte ordna en likvärdig utflykt. Då kan du kräva ett prisavdrag som motsvarar vad den inställda utflykten skulle ha kostat.
- All mat och dryck skulle ingå i paketresans pris, men väl på plats visar det sig att inte finns mat eller dryck. Du klagar men arrangören kan inte lösa detta. Då kan du kräva ett prisavdrag. Storleken på prisavdraget beror på hur stor del av resans pris som är mat och dryck och om du behöver lämna hotellområdet för att köpa mat och dryck.