Är det något fel med djuret? Då har du rätt att klaga till säljaren.
Det kan till exempel handla om att:
- hästen är skadad
- hunden inte är avlad som du blivit lovad
- något annat inte stämmer utifrån vad ni kommit överens om.
Du kan klaga på alla fel. Men säljaren ansvarar bara för felet om det är ursprungligt.
Vad är ett ursprungligt fel?
Ett ursprungligt fel är ett fel som fanns redan när du tog emot djuret. Du har rätt att klaga i 3 år från köpet.
Ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt. Visar sig felet inom sex månader räknas det som ursprungligt om inte säljaren kan bevisa något annat. Säljaren ska åtgärda eller ersätta felet om det är ursprungligt.
Har felet visat sig senare än sex månader efter köpet? Då behöver du kunna bevisa att felet fanns redan när du tog emot djuret för att kräva att säljaren åtgärdar felet eller ger dig ersättning.
Vad kan du kräva av säljaren?
I första hand kan du kräva att säljaren åtgärdar felet. Det kan till exempel handla om att säljaren betalar för besök hos veterinären. Säljaren kan också ge dig ett nytt djur utan fel eller skador.
I andra hand kan du kräva att få ett avdrag på priset. Avdraget ska motsvara felet och djurets värdeminskning på grund av felet. Detta kan bli aktuellt om det till exempel inte går att åtgärda felet hos en veterinär.
Är felet allvarligt och av väsentlig betydelse för dig kan du kräva att få häva köpet. Då lämnar du tillbaka djuret och får pengarna tillbaka.
Ersättning för kostnader
Har du fått extra kostnader på grund av ett ursprungligt fel? Då kan du begära skadestånd från säljaren. Skadestånd betyder att du kräver ersättning för de faktiska kostnader du drabbats av på grund av felet. Det kan till exempel vara veterinärvård och kostnad för extra resor med djuret.