Konsert- och evenemangsbiljetter
När du köpt en konsert- eller evenemangsbiljett har du ingen ångerrätt enligt lag. Men om evenemanget ställs in kan du kräva pengarna tillbaka.
Tänk på det här
Du har ingen ångerrätt när du köper biljetter till konserter och evenemang.
Är evenemanget inställt eller flyttat kan du kräva pengarna tillbaka, oavsett varför det ställdes in eller flyttades.
Andrahandsförsäljning av biljetter är tillåtet i Sverige. Biljetterna är ofta dyrare än om du köper direkt från arrangören. Du har ångerrätt vid köp av andrahandsbiljetter.
Dina rättigheter som konsument
Du har ingen ångerrätt enligt lag när du köper biljetter till ett evenemang. Det spelar ingen roll hur du gjort köpet. När du handlar på nätet har du ofta ångerrätt i 14 dagar, men det gäller alltså inte för evenemangsbiljetter.
Vill eller kan du inte gå på evenemanget? Börja med att läsa köpevillkoren. Ibland kan företag själva erbjuda ångerrätt, men det är inget du kan kräva. Erbjuder företaget ångerrätt bör det stå i köpevillkoren.
En del företag ger dig möjlighet att avboka vid till exempel allvarlig sjukdom eller olycksfall, men det är inget du kan räkna med. Läs alltid villkoren för köpet för att veta vad som gäller om du skulle behöva avboka biljetten.
Avbeställningsskydd
Ett avbeställningsskydd är en försäkring som gör att du är bättre skyddad. Köper du till ett avbeställningsskydd kan du ha möjlighet att få tillbaka pengarna om något inträffar och du inte kan delta på evenemanget.
Innan du köper till ett avbeställningsskydd är det bra om du undersöker om du har ett sånt skydd via din hemförsäkring. Betalar du biljetterna med kort kan du genom kortförsäkringen ha ett avbeställningsskydd. Undersök det genom att läsa villkoren för ditt kort.
Det finns ofta särskilda förutsättningar som måste vara uppfyllda för att du ska kunna använda avbeställningsskyddet. Ofta innebär ett avbeställningsskydd att du bara kan avboka biljetterna om du till exempel blivit sjuk. Kontrollera i villkoren vad som gäller i ditt fall.
När ett evenemang ställs in ska du få tillbaka pengarna för biljetten. Det spelar ingen roll varför evenemanget inte genomförs.
Huvudregeln är att du ska få tillbaka hela biljettkostnaden. Men i vissa fall kan arrangören ha rätt att behålla delar av biljettkostnaden, om det framgår av avtalsvillkoren.
Du bör alltså kolla i avtalsvillkoren om det finns ett villkor som begränsar arrangörens skyldighet att betala tillbaka pengarna för biljetten. Står det inget om detta i villkoren ska du få tillbaka alla pengar.
Om delar av evenemanget ställs in
Har delar av evenemanget blivit inställt, till exempel vid en festival med flera artister? Då kan du ha rätt ett få pengar tillbaka eller ett prisavdrag om förändringen har stor betydelse för evenemanget. Till exempel om huvudakten ställs in.
Om evenemanget flyttas
Har evenemanget flyttats till en annan dag? Erbjuds du att använda din biljett vid det nya tillfället, kan du välja att acceptera det. Men det är inget du måste göra. Vill du hellre ha tillbaka pengarna kan du kräva det.
Vänd dig till arrangören
Du ska som regel kontakta arrangören för att kräva pengarna tillbaka. Men om du köpt biljetten av en återförsäljare bör du läsa vad som står i villkoren kring vem du ska ställa krav på återbetalning till.
Kontakta företaget skriftligen, till exempel mejl.
Blev evenemanget inte som utlovat eller förväntat? Till exempel om ljudet var dåligt eller om du fick en sämre plats än vad du betalat för. Då kan du ha rätt till prisavdrag. Vilket prisavdrag du kan kräva beror på hur stort felet är.
Klaga skriftligen till arrangören
Börja med att läsa köpevillkoren för biljetten för att ta reda på vem du ska vända dig till. Det kan vara arrangören eller biljettförsäljaren. Kontakta sedan arrangören eller biljettförsäljaren skriftligt, gärna via mejl. Då har du bevis på att du klagat.
Du ska få biljetten inom den tid som du och biljettförsäljaren kommit överens om. Har du köpt den av ett företag brukar det framgå i köpevillkoren när biljetten kommer att levereras.
Har du fått biljetten för sent och missat evenemanget? Då kan du kräva tillbaka pengarna för biljetten. Kontakta försäljaren skriftligen, till exempel via mejl.
Vad är en andrahandsbiljett? Det är en biljett du köpt av en privatperson. Eller en biljett du köpt av ett företag, som i sin tur har köpt biljetterna av arrangören eller någon annan.
Köper du biljetter av ett företag som hjälper arrangören att förmedla biljetter är det inte en andrahandsbiljett. Inte heller de biljetter du köper direkt av arrangören.
Läs villkoren för att se om det rör sig om en andrahandsbiljett eller inte.
Andrahandsbiljetter är tillåtet att sälja i Sverige. Även biljetter med någon annans namn får säljas och därmed överlåtas till en annan person.
Säljaren får bestämma priset
Säljaren får själv bestämma vilket pris andrahandsbiljetten ska säljas för. Andrahandsbiljetter är därför oftast dyrare än biljetter du köper direkt från arrangören. Köper du biljetten kan du inte klaga på priset i efterhand.
Ångra köpet
Andrahandsbiljetter du köpt online av ett företag ska gå att ångra. Det har EU-domstolen kommit fram till i ett beslut.
Vill du ångra ditt köp behöver du meddela företaget inom 14 dagar från köpet. Meddela helst skriftligen, till exempel via mejl. Spara kopia. Då kan du bevisa att och när du ångrat dig.
Företaget ska betala tillbaka pengarna till dig inom 14 dagar från att du meddelat dem att du ångrat dig. Du ska få tillbaka hela summan du betalat för biljetterna. Pengarna ska du få tillbaka på samma sätt du betalade, exempelvis till ditt bankkort.
Inställt eller flyttat evenemang
Du ska som regel vända dig till arrangören för att kräva pengarna tillbaka. Undersök om det står något annat i köpevillkoren för din andrahandsbiljett. Läs även vad arrangören skriver kring andrahandsbiljetter och reklamation.
Arrangören behöver bara ersätta dig för det ursprungliga priset de satt för biljetten. Det står ofta på biljetten vilket pris det rör sig om. Du kan inte kräva att få tillbaka serviceavgifter eller eventuell mellanskillnad för ett högre biljettpris en andrahandssäljare lagt till.
Har du köpt biljetten av en annan privatperson ska du undersöka vilken information arrangören ger kring dina möjligheter.
Sen leverans av biljetten
Du ska få biljetten inom den tid som du och biljettförsäljaren kommit överens om. Har du köpt den av ett företag brukar det framgå i köpevillkoren när biljetten kommer att levereras.
Har du fått biljetten för sent och missat evenemanget? Då kan du kräva tillbaka pengarna för biljetten. Kontakta försäljaren skriftligen, till exempel via mejl.
Ogiltig evenemangsbiljett
Misstänker du att din biljett till ett evenemang är ogiltig? Då måste du kontakta arrangören för att kontrollera om du kan använda biljetten. Det är bara arrangören som kan svara på om biljetten är giltig eller inte. Vem som är arrangör brukar framgå i reklamen för evenemanget.
Är din biljett ogiltig klagar du till den du köpt biljetten av. Kan de ge dig en giltig biljett istället har du rätt till det, annars kan du kräva tillbaka pengarna.
Missnöjd med evenemanget
Är du inte nöjd med evenemanget? Där är det till arrangören du ska klaga, om inte köpevillkoren anger något annat.
Kräver du ett prisavdrag kan arrangören inte ersätta dig för mer än det ursprungliga biljettpriset de satt. Du kan inte kräva ersättning för någon serviceavgift eller prishöjning andrahandssäljaren lagt till.
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du och företaget inte kommer överens.
ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer.
En normal handläggningstid är cirka sex månader.
Vad kostar det att anmäla till ARN?
Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN. I din anmälan kan du begära att företaget ersätter dig för kostnaden om ARN ger dig rätt i ärendet.
Krav för att ARN ska kunna pröva ditt ärende
- Företaget har sagt nej till dina krav eller inte svarat dig inom skälig tid.
- Den summa du och företaget är oense om är högre än ARN:s värdegräns för området ärendet gäller. Du kan inte räkna in avgiften för att anmäla till ARN.
- Du anmäler inom ett år från det att du klagade till företaget första gången.
Gör en anmälan på ARN:s webbplats
Behöver du hjälp med din anmälan?
Ibland kan kommunens konsumentvägledare hjälpa dig att göra en anmälan till ARN.
Skriv in din gatuadress eller stadsdel för att hitta kommunal konsumentvägledning som kan hjälpa dig med ARN-anmälningar.
Pröva tvisten i domstol
Du kan även pröva din tvist med företaget i domstol. Du behöver betala en ansökningsavgift och kan också behöva betala kostnader för rättegången.
Källa: Konsumentverket
Granskad: 4 november 2024