Det finns olika alternativ när du har en tvist med hyresvärden.
Betalar du hög hyra?
Informera i första hand hyresvärden om du tycker hyran är för hög. Kommer ni inte överens? Då kan du vända dig till Hyresnämnden. Hyresnämnden kan bedöma vad som är en skälig hyra för just din lägenhet.
Hyressättning på Hyresnämndens webbplats
Vill inte hyresvärden renovera?
Vägrar hyresvärden att renovera lägenheten fast det finns behov? Då kan du vända dig till Hyresnämnden. Nämnden kan uppmana värden att reparera genom ett åtgärdsföreläggande. Då måste hyresvärden reparera lägenheten inom en viss tid.
Hyresnämndens webbplats
Är ni oense om avtal eller uppsägningstid?
Har du en tvist med hyresvärden kan du få ärendet prövat i domstol. Domstolen kan till exempel pröva tvister som rör själva innehållet i hyresavtalet och tvister om betalningar och ekonomiska krav.
Tvistlösning i domstol
Har du fått felaktigt krav om skadestånd?
Har du fått ett felaktigt krav som gäller slitage eller skadegörelse? Då kan du protestera mot kravet eller delar av kravet. Skriv till hyresvärden. Förklara tydligt varför du anser att du inte är skyldig att betala.
Du kan även betala under protest. Då betalar du allt, men meddelar samtidigt hyresvärden att du inte håller med. Du kan i efterhand få ditt ärende prövat och se om du har rätt att få tillbaka pengarna.
Du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner fakturan. Mejl fungerar bra, för då får du en kopia av ditt bestridande i din utkorg.
Allmänna reklamationsnämnden
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om tvisten inte löser sig mellan dig och hyresvärden. ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. En normal handläggningstid är cirka 6 månader.
När du gör din anmälan beskriver du situationen och vad du kräver av hyresvärden. Du kan skicka in underlag som mejl, bilder, avtal och andra bevis.
Vad kostar det att anmäla till ARN?
Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN. I din anmälan kan du begära att företaget ersätter dig för kostnaden om ARN ger dig rätt i ärendet.
Krav för att ARN ska kunna pröva ditt ärende
- Företaget har sagt nej till dina krav eller inte svarat dig inom skälig tid.
- Den summa du och företaget är oense om är 500 kronor eller mer. Du kan inte räkna in avgiften för att anmäla till ARN.
- Du anmäler inom ett år från det att du klagade till företaget första gången.
Gör en anmälan på ARN:s webbplats