Har du ett krav mot ett företag som gått i konkurs? Då ska du kontakta konkursboet och konkursförvaltaren.
Har du inte betalt för tjänsten har du rätt att hålla inne så mycket av betalningen som motsvarar felet eller den del som inte blivit slutförd.
Om du inte betalat för arbete företaget gjort
Konkursboet har rätt att kräva betalt för det arbete företaget utfört fackmässigt.
Har företaget inte utfört arbetet ännu eller utfört det felaktigt? Då kan du hålla inne med betalning. Du kan då hålla inne med så mycket som motsvarar arbetet som inte är klart eller som är felaktigt. Den del av betalningen du håller inne med kan du sedan använda för att göra färdigt arbetet på annat sätt, till exempel genom att anlita ett annat företag.
Har du fått en faktura du inte håller med om? Meddela skriftligen att du håller inne med betalning, hur stor del du håller inne och varför. Bestrid kravet skriftligen, till exempel via mejl.
Mer om bestrida faktura
Om du redan betalat
Har du redan betalat vänder du dig till konkursboet. Du kan kräva ett prisavdrag som motsvarar vad det skulle kosta dig att anlita ett annat företag som åtgärdar felet eller gör färdigt arbetet.
Företagets skulder betalas utifrån en särskild ordning. Vissa skulder prioriteras framför andra. Du som privatperson har oftast små möjligheter att få pengar tillbaka från konkursboet.
Om du betalat på kredit
Om du betalat med ett kreditkort eller med faktura via faktureringsbolag skyddas du av konsumentkreditlagen. Då kan du ställa samma krav på din kreditgivare/bank som mot konkursboet. Kontakta i så fall kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Om kreditköp hos Konsumenternas bank- och finansbyrå