Kontakta företaget och klaga om du har problem med en digital tjänst eller ett digitalt innehåll.
Klaga inom 2 månader från det att du upptäckte felet. Väntar du längre kan du förlora din rätt att kräva något av företaget.
Du ska ha fått information innan köpet
Företaget måste informera dig om följande på ett tydligt sätt innan köpet:
- vad som krävs för att tjänsten eller innehållet ska fungera
- att du kan behöva hjälpa till för att hitta eventuella fel.
Exempel på vad som kan ses om fel
- Att du inte får uppdateringar under avtalsperioden (när du köpt något som ger kontinuerlig tillgång).
- Att du inte fått senaste versionen som fanns tillgänglig när ni ingick avtalet.
- Att tjänsten eller innehållet inte fungerar, fast du fått hjälp av företaget med installationen eller gjort installationen utifrån anvisningar du fått av företaget.
Vem ansvarar för ett fel?
Du har rätt att klaga på fel i 3 år. Företaget ska kostnadsfritt rätta till felet. Första året räcker det att du kan visa att det finns fel. Du behöver inte kunna bevisa vad felet beror på. Efter ett år är det du som måste bevisa vad felet beror på.
Vid kontinuerlig tillgång under en bestämd period ansvarar företaget för fel under hela avtalsperioden.
Företaget ansvarar inte för felet om felet beror på din hårdvara eller programvara. Du kan behöva hjälpa till att felsöka utifrån företagets instruktioner för att ta reda på om det är så.
Vilka krav kan du ställa vid fel och problem?
I första hand: att du får felet åtgärdat eller en omleverans
Företaget ska kostnadsfritt rätta till felet eller ge dig en omleverans. Du kan föreslå vilken lösning du vill ha. Men företaget har oftast rätt att rätta till felet om det blir en orimligt stor kostnad att göra en omleverans.
I andra hand: att du får ett prisavdrag
Prisavdraget ska motsvara värdeminskningen det digitala innehållet eller den digitala tjänsten fått på grund av felet.
Vid en kontinuerlig tillgång ska prisavdraget gälla den period det fanns fel.
I tredje hand: att du får häva köpet
Vid en hävning tas den digitala tjänsten eller det digitala innehållet bort. Du får pengarna tillbaka för den del du inte kunnat använda.
Du ska få tillbaka pengarna på samma sätt som du betalade. Har du till exempel betalat med kort behöver du inte nöja dig med ett tillgodokvitto eller presentkort.
Om du fått kostnader på grund av felet
Företaget ska stå för kostnaden att åtgärda felet och eventuella merkostnader.
Har du fått extra kostnader kan du få ersättning. Du behöver ha underlag på kostnaderna, till exempel kvitton, fakturor eller andra intyg. Kostnaderna ska vara rimliga och ha direkt koppling till felet. Du kan inte kräva ersättning för besväret eller tiden du lägger ner på att klaga på felet.
Så gör du med betalningen
Vid fel har du rätt att hålla inne med en del av betalningen tills företaget löser problemet. Hur stor summa du kan hålla inne beror på vilken typ av fel det handlar om.
Du måste meddela företaget att du håller inne betalning och varför du gör det.
Har du handlat på kredit, till exempel på faktura eller avbetalning? Då måste du meddela både företaget och kreditgivaren att du håller inne betalningen. Tänk på att ta kontakt skriftligen, till exempel via mejl.
Du kan också välja att betala under protest. Då betalar du men meddelar samtidigt företaget att du inte är nöjd. Det kan vara bra om du är osäker på din rätt att hålla inne betalningen, till exempel om företaget inte tycker att innehållet eller tjänsten är felaktig.
När du betalar under protest klagar du, men slipper oroa dig för eventuella påminnelseavgifter och dröjsmålsränta. Men du behöver själv driva ärendet vidare för att få tillbaka pengarna.
Dokumentera felet
Dokumentera felet innan du kontaktar företaget. Du kan till exempel fota eller filma felet. Spara allt underlag. Finns det inget bra sätt att dokumentera på? Då kan du beskriva felet när du kontaktar företaget.
Kontakta företaget skriftligen
Kontakta företaget skriftligen. Du kan till exempel skicka ett mejl. Då kan du bevisa att och när du klagat. Bifoga underlag som visar felet.