När bilverkstaden skadat bilen

När du anlitar en bilverkstad ansvarar verkstaden för att bilen inte skadas medan den är inlämnad. Har bilen fått skador när den varit på verkstaden kan du ha rätt att kräva ersättning.

Bilen skadad på verkstad – tänk på det här

  • Du kan ha rätt till ersättning om bilen fått skador när den varit på verkstaden.

  • Du måste kunna bevisa att det är verkstaden som orsakat skadorna för att kunna kräva ersättning.

  • Det är viktigt att du dokumenterar skadorna, till exempel med bilder.

Välj vad du vill läsa mer om

Verkstaden ansvarar för att bilen inte skadas medan den är inlämnad. Verkstaden är också skyldig att förvara bilen på ett säkert sätt, till exempel i ett låst utrymme inomhus eller i ett inhägnat område.

Verkstadens ansvar upphör när du hämtat bilen, eller när de överlämnat bilen och nycklarna till dig. Samma sak gäller om de placerat bilen och nycklarna på en plats ni kommit överens om. Då ansvarar verkstaden inte heller längre för bilen.

Verkstaden kan gå fri från ansvar

Verkstaden har inget ansvar för skador på din bil om de kan visa att skadorna inte beror på att de har varit oansvariga eller slarviga.

Ansvarar inte verkstaden för skadan? Då kan du kontakta ditt försäkringsbolag för att se om skadan täcks av försäkringen.

Har din bil skadats medan den varit på verkstaden? Då kan du ha rätt att kräva ersättning från verkstaden. Du måste kunna bevisa att det är verkstaden som orsakat skadorna för att kunna kräva ersättning. Alltså att skadorna inte fanns redan innan du lämnade in bilen.

När du upptäcker en skada på bilen är det viktigt att du dokumenterar den. Du kan till exempel ta bilder på skadan.

Kontakta verkstaden så snart som möjligt efter att du upptäckt skadan. Gör det senast inom 2 månader. Det är bra att kontakta verkstaden skriftligen, till exempel via mejl. Då har du bevis på när du klagat och vilka krav du ställt.

Ersättning för att åtgärda skadan

Vad du kan kräva för ersättning beror på vad det är för skada. Ersättningen kan motsvara den kostnad du får för att åtgärda skadan. Det finns alltså inga bestämda belopp du kan kräva när en skada uppstått.

Du och verkstaden behöver ofta kontakta era respektive försäkringsbolag när den här typen av skador uppstår.

Ska ditt försäkringsbolag stå för skadan kan du kräva att verkstaden ersätter dig för självrisken.

Åtgärda skadan på plats hos verkstaden

Om verkstaden har möjlighet att själva åtgärda skadan kan du kräva att de åtgärdar skadan istället för att du får ekonomisk ersättning. Det ska i så fall ske kostnadsfritt.

Vill verkstaden reparera skadan själva, till exempel för att det blir billigare för dem? Då behöver du som regel gå med på det. Ett undantag kan vara om du har något särskilt skäl för att motsätta sig det, till exempel om du kan visa att de inte har rätt kompetens att åtgärda skadan.

Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du och verkstaden inte kommer överens.

ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer.

En normal handläggningstid är cirka 6 månader.

Vad kostar det att anmäla till ARN?

Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN. I din anmälan kan du begära att verkstaden ersätter dig för kostnaden om ARN ger dig rätt i ärendet.

Krav för att ARN ska kunna pröva ditt ärende

  • Företaget har sagt nej till dina krav eller inte svarat dig inom skälig tid.
  • Den summa du och företaget är oense om är 1000 kronor eller mer. Du kan inte räkna in avgiften för att anmäla till ARN.
  • Du anmäler inom ett år från det att du klagade till företaget första gången.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Domstol

Din tvist med företaget kan även prövas i domstol. Du behöver betala en ansökningsavgift och kan även behöva betala rättegångskostnader.

Källa: Konsumentverket

Granskad: 30 september 2024