Har din bil skadats medan den varit på verkstaden? Då kan du ha rätt att kräva ersättning från verkstaden. Du måste kunna bevisa att det är verkstaden som orsakat skadorna för att kunna kräva ersättning. Alltså att skadorna inte fanns redan innan du lämnade in bilen.
När du upptäcker en skada på bilen är det viktigt att du dokumenterar den. Du kan till exempel ta bilder på skadan.
Kontakta verkstaden så snart som möjligt efter att du upptäckt skadan. Gör det senast inom 2 månader. Det är bra att kontakta verkstaden skriftligen, till exempel via mejl. Då har du bevis på när du klagat och vilka krav du ställt.
Ersättning för att åtgärda skadan
Vad du kan kräva för ersättning beror på vad det är för skada. Ersättningen kan motsvara den kostnad du får för att åtgärda skadan. Det finns alltså inga bestämda belopp du kan kräva när en skada uppstått.
Du och verkstaden behöver ofta kontakta era respektive försäkringsbolag när den här typen av skador uppstår.
Ska ditt försäkringsbolag stå för skadan kan du kräva att verkstaden ersätter dig för självrisken.
Åtgärda skadan på plats hos verkstaden
Om verkstaden har möjlighet att själva åtgärda skadan kan du kräva att de åtgärdar skadan istället för att du får ekonomisk ersättning. Det ska i så fall ske kostnadsfritt.
Vill verkstaden reparera skadan själva, till exempel för att det blir billigare för dem? Då behöver du som regel gå med på det. Ett undantag kan vara om du har något särskilt skäl för att motsätta sig det, till exempel om du kan visa att de inte har rätt kompetens att åtgärda skadan.