Om Konsumentverkets AI-chatt

Under hösten 2024 har du möjlighet att testa Konsumentverkets AI-chatt. Chatten är under utveckling och vi uppskattar återkoppling kring hur du upplever tjänsten.

Konsumentverkets AI-chatt svarar på frågor baserat på information från Konsumentverkets webbplats hallåkonsument.se. För mer information bifogas en länk i chatten där du kan läsa hela artikeln för att få vägledning i din specifika fråga.  

Generativ AI

AI-chatten är en generativ AI. Det betyder att samma fråga kan få olika formulerade svar vid olika tillfällen, men faktainnehållet i svaret ska alltid vara samma.  

Oberoende vägledning

Konsumentverkets uppdrag är att ge oberoende vägledning. Därför ger vi generell information, även här via AI-chatten. Vi bedömer inte vad som är rätt eller fel i ditt fall.

Hur används det du skriver i chatten?

Du använder AI-chatten anonymt. Du behöver inte logga in och den frågar inte efter personlig information eller lagrar din IP-adress. Skriv inga personuppgifter i din fråga. 

Frågorna du skriver används inte för att träna AI-chatten.

Alla konversationer och den feedback som användare lämnar lagras i max två år och vi använder den för att utvärdera kvaliteten på AI-chatten. 

Till AI-chatten på vår kontaktsida

Källa: Konsumentverket

Granskad: 25 september 2024