Kort film om viktiga konsumentfrågor
För att uppmärksamma några tydliga problemområden för dig som konsument har Konsumentverket tagit fram en kort film som ger dig våra fem bästa tips.
Se filmen på olika språk
Våra 5 bästa tips (svenska)
Filmen på engelska och arabiska
Om filmen
Filmen tar upp frågor som ofta återkommer och fallgropar som kan få stora ekonomiska konsekvenser för dig som drabbas.
Tipsen handlar om:
bedrägerier med bank-ID över telefon
telefonförsäljning och ångerrätt vid distansköp
vilken räkning du ska prioritera om pengarna inte räcker till
lånekostnader
rätten att reklamera både varor och tjänster.
Riktar sig till utsatta och sårbara grupper
Vi vet att framför allt äldre utsätts för bedrägeriförsök i en allt större utsträckning. Därför är det viktigt att nå dig som är senior med information och varningar.
Du som är ung kan vara sårbar när du möter nya situationer och när du ska ta ansvar för din egen ekonomi för första gången.
Vi har också tänkt lite extra på dig som kommer till Sverige utan stora förkunskaper. Filmen finns därför både på svenska, engelska och arabiska.
För dig som vill visa filmen för andra
Filmen funkar även att visa i grupp. Förhoppningen är att den sprids i alla sammanhang där konsumenträttigheter och privatekonomi kommer upp.
Filmen är cirka 5 minuter på svenska och lite längre på engelska och arabiska.
Eftersom den är uppdelad i fem delar går det lätt att pausa uppspelningen om man vill, kanske för att diskutera ämnet eller svara på frågor.
Lär dig mer om sakerna som tas upp i filmen
1. Obehöriga transaktioner – bank- och kortbedrägerier
2. Regler för telefonförsäljning och Ångerrätt, öppet köp och bytesrätt
3. Skulder
4. Låna pengar och Budgetkalkylen
Källa: Konsumentverket
Granskad: 21 februari 2024