Kort film om viktiga konsumentfrågor

För att uppmärksamma några tydliga problemområden för dig som konsument har Konsumentverket tagit fram en kort film som ger dig våra fem bästa tips.

Se filmen på olika språk

Våra 5 bästa tips (svenska)

Filmen på engelska och arabiska

Om filmen

Filmen tar upp frågor som ofta återkommer och fallgropar som kan få stora ekonomiska konsekvenser för dig som drabbas.

Tipsen handlar om:

  • bedrägerier med bank-ID över telefon

  • telefonförsäljning och ångerrätt vid distansköp

  • vilken räkning du ska prioritera om pengarna inte räcker till

  • lånekostnader

  • rätten att reklamera både varor och tjänster.

Riktar sig till utsatta och sårbara grupper

  • Vi vet att framför allt äldre utsätts för bedrägeriförsök i en allt större utsträckning. Därför är det viktigt att nå dig som är senior med information och varningar.

  • Du som är ung kan vara sårbar när du möter nya situationer och när du ska ta ansvar för din egen ekonomi för första gången.

  • Vi har också tänkt lite extra på dig som kommer till Sverige utan stora förkunskaper. Filmen finns därför både på svenska, engelska och arabiska.

För dig som vill visa filmen för andra

Filmen funkar även att visa i grupp. Förhoppningen är att den sprids i alla sammanhang där konsumenträttigheter och privatekonomi kommer upp.

Filmen är cirka 5 minuter på svenska och lite längre på engelska och arabiska.

Eftersom den är uppdelad i fem delar går det lätt att pausa uppspelningen om man vill, kanske för att diskutera ämnet eller svara på frågor.

Lär dig mer om sakerna som tas upp i filmen

1. Obehöriga transaktioner – bank- och kortbedrägerier

2. Regler för telefonförsäljning och Ångerrätt, öppet köp och bytesrätt

3. Skulder

4. Låna pengar och Budgetkalkylen

5. Reklamationsrätt och garanti

Källa: Konsumentverket

Granskad: 21 februari 2024