Regler för telefonförsäljning
Det finns regler om telefonförsäljning som skyddar dig. Företagen måste följa reglerna.
Du måste godkänna köpet
Du måste alltid godkänna ett köp du gjort över telefon. Har du inte godkänt köpet gäller inte köpet. Då behöver du inte betala.
Hur ska du ha godkänt köpet?
Du kan godkänna ett köp du gör via telefon på olika sätt. Du kan till exempel:
skriva under ett papper du får hemskickat
godkänna avtalet via e-post eller sms
godkänna via bank-ID.
Du ska alltid få tid att bestämma dig efter telefonsamtalet. Företaget får alltså inte be dig godkänna köpet under samtalet.
Om företaget vill ha betalt ändå
Kräver företaget att du betalar trots att du inte godkänt köpet kan du protestera.
Ångra ett telefonköp
Du har rätt att ångra ett köp du gjort via telefon i 14 dagar efter köpet.
Ibland behövs inget godkännande
Det finns några undantag från regeln om att du ska godkänna köp.
Spel och lotterier är ett exempel. Tackar du ja i telefon till ett avtal om lotter börjar det gälla direkt. Du kan inte heller ångra köpet av spel och lotter.
När du ringer upp ett företag
Reglerna om godkännande gäller bara om det är företaget som ringer upp dig.
Ringer du själv upp företaget behövs inte ditt skriftliga godkännande för att köpet ska gälla.
Företag får inte sälja premiepension via telefon
Det är förbjudet att sälja något kopplat till premiepension via telefon. Har du köpt premiepension via telefon är köpet ogiltigt. Då behöver du alltså inte betala.
Anmäl problematisk telefonförsäljning
Du kan anmäla ett företag som inte följer reglerna för telefonförsäljning.
Skicka din anmälan till Konsumentverket.
Du kan till exempel anmäla om företaget:
medvetet ger dig information vid säljtillfället som inte stämmer
har aggressiva eller påstridiga säljare
skickar en vara du inte beställt
skickar en faktura utan att du beställt något
medvetet lurar utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.
Din anmälan hjälper Konsumentverket att göra sitt jobb. Vi kontrollerar att företagen följer reglerna. Vi kan agera mot dem som inte gör det. Men en anmälan hjälper dig inte i ditt enskilda fall.
Gör en anmälan på Konsumentverkets webbplats
Behöver du hjälp och vägledning?
Konsumentverkets vägledare kan berätta mer om vad du har rätt till och förklara hur du ska göra.
Kontakta Konsumentverkets vägledare
En del kommuner har också konsumentvägledare. De kan ofta hjälpa dig lite mer. Få hjälp med konsumentfrågor från kommunen
Vill du få ärendet prövat?
Du kan anmäla ditt ärende till myndigheten ARN.
ARN kollar på ditt ärende och berättar hur de tycker ärendet ska lösas. De flesta företag följer vad ARN säger.
För att kunna anmäla till ARN måste företaget ha sagt nej till ditt krav eller inte svarat alls.
Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN.
Källa: Konsumentverket
Granskad: 21 mars 2024