Få hjälp med budget och skulder

Har du svårt att få ihop din ekonomi? På kommunen jobbar en person som kan hjälpa dig med budget och skulder.

På kommunen jobbar en person som kan hjälpa dig med ekonomin. Personen kan berätta för dig vad du ska göra om du har problem med skulder.

Du kan få hjälp med att:

  • få koll på din ekonomi

  • göra en budget

  • hantera skulder.

Rådgivningen kostar inget för dig.

Alla kommuner måste ha rådgivning. Det står i lagen.

Vill du ha hjälp?

Kontakta din kommun.

Vi har också en lista på alla kommuner. Välj din kommun så hittar du uppgifter till rätt person.

Lista över budget- och skuldrådgivning utifrån kommun

Medan du väntar på hjälp

Du behöver ibland vänta innan du kan få hjälp av kommunen.

Kan du inte betala alla räkningar?

Då ska du välja att betala:

  • hyra

  • el

  • mat.

Källa: Konsumentverket

Granskad: 21 februari 2024