Vilseledande webbdesign
Vissa webbutiker använder sig av webbdesign för att stressa och vilseleda dig. Det kan vara svårt att upptäcka. Det kan till exempel handla om att företaget placerar alternativ på ett visst sätt eller gömmer avtalsvillkor. På engelska kallas det för ”dark patterns”.
Samarbete:Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen.
Vilseledande webbdesign grundar sig i forskning om hur människor beter sig.
Vissa företag använder sig av vilseledande webbdesign både på webbplatser och i appar. De kan dölja, vilseleda eller tvinga dig att göra val som är bra för företaget, men inte alltid för dig.
Många designtrick finns för att stressa dig till att köpa. Vissa företag vill inte att du tänker efter innan du köper deras produkter.
Hör forskaren Erik Wästlund från Centrum för Tjänsteforskning berätta om dark patterns:
Exempel på vilseledande webbdesign
Källa: Konsumentverket
Granskad: 28 mars 2024
Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen. Konsument Europa är en del av Konsumentverket och medfinansieras av EU.