Skicka och ta emot brev och paket

Vad gäller när du skickar och tar emot brev och paket? Dina rättigheter beror på om du köpt en vara från ett företag, om det gäller brev eller om du köpt frakt av paket.

Samarbete:Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen.

Tänk på det här

  • Försändelser kan skickas som brev om de väger upp till två kilo.

  • Brev kan oftast inte spåras. Du behöver ofta betala extra om du vill att brevet ska vara spårbart eller försäkrat.

  • När du skickar ett paket skyddas du inte av konsumentlagstiftning, läs därför villkoren noga innan du skickar paketet.

  • Har du köpt en vara från ett företag ansvarar företaget för paketet fram tills att det levereras till dig.

Mer om leverans av paket, post och brev

I dag finns det cirka 25 postoperatörer som har tillstånd att dela ut post i Sverige. Den största postoperatören i Sverige är Postnord. PTS har utsett Postnord att tillhandhålla den så kallade samhällsomfattande posttjänsten. Det innebär att Postnord ska se till så att det finns en posttjänst i Sverige som fungerar för alla, oavsett var du bor.

Om postutdelning på PTS webbplats

Vad är post?

Post och postförsändelser är försändelser som kan skickas via posten som till exempel brev, tidningar, vykort och mindre paket. Brev definieras i postlagen som adresserade försändelser som är inneslutna i kuvert eller annat omslag och som väger högst 2 kilo. Vykort och liknande försändelser räknas som brev.

Personer äldre än 80 år och personer med funktionsnedsättning

Postnord måste göra det möjligt för personer äldre än 80 år och personer med funktionsnedsättning att få sin post i anslutning till bostaden.

Om posttjänster för äldre och personer med funktionsnedsättning på PTS webbplats

  • Var noga när du skriver adress, en adress ska innehålla namn på mottagare, gatunamn och nummer, postnummer och postort. Bor mottagaren i lägenhet kan det även vara bra att skriva lägenhetsnummer.
  • Använd rätt antal frimärken. Hur du ska frankera beror på vikten samt om brevet ska skickas utomlands eller ej. Har du betalt för lite porto så kan du behöva betala portot i efterhand plus en avgift. Kostnaden skickas till avsändaren i fall det finns en avsändare på baksidan av brevet, annars behöver mottagaren betala.
  • Skriv alltid avsändare på baksidan.

Post och spårbarhet/försäkring

Ett brev du skickar med vanligt frimärke går generellt inte att spåra. Ett vanligt brev är inte heller försäkrat, så skulle brevet försvinna är det svårt att kräva något från postoperatören.

Vill du att ditt brev ska vara spårbart eller försäkrat är det viktigt att du betalar för den tjänsten.

Har brevet du skickat inte kommit fram? Börja med att klaga (reklamera) till postoperatören.

Brev som inte kan delas ut, till exempel för att mottagar- och avsändaradress saknas, eller för att de är underfrankerade, skickas efter ett tag till Post- och telestyrelsen (PTS). Har du skickat ett brev som du misstänker kommit till PTS kan du kontakta dem för att se om brevet går att hitta. Det gör du genom att du anmäla det saknade brevet på deras hemsida.

Har du klagomål på postgången ska du i första hand vända dig till den postoperatör som har delat ut posten.

Kommer du inte överens med operatören och ditt krav överstiger ARN:s värdegräns kan du vända dig till ARN för en prövning.

Vill du uppmärksamma PTS på problemet gör du en anmälan till dem. Det kan hjälpa dem i deras arbete.

Mer om att klaga på utdelning av post på PTS webbplats

Ibland kan eller får inte brev eller paket lämnas i din brevlåda. Då kan du behöva hämta försändelsen på ett postombud. Det är vanligtvis ditt postnummer som avgör på vilket postombud som du då ska hämta dina paket eller brev.

Du kan behöva legitimera dig för att få hämta ditt brev eller paket hos ett ombud.

När du anlitar ett logistikföretag att frakta ett paket skyddas du inte av konsumentlagstiftningen. Det är istället avtalet mellan dig och företaget som styr.

Om du får problem, till exempel om ditt paket kommer bort, behöver du undersöka vad som står i villkoren för ert avtal för att se vad du har rätt till.

Skickat paket från annat land inom EU

Om du är bosatt i Sverige och har skickat ett paket med ett företag som är registrerat i ett annat land inom EU, Norge, Island eller Storbritannien kan du få kostnadsfri rådgivning och medling via Konsument Europa. Konsument Europa ingår i ett nätverk av konsumentkontor inom EU. I vissa fall kan Konsument Europa dela ärendet med ett systerkontor i ett annat land för att försöka nå en lösning.

Så kontaktar du Konsument Europa

För att få hjälp med ditt ärende behöver du skicka in en beskrivning av problemet och dokumentation som visar vad som har hänt. Dokumentation behövs om vi ska kunna dela ditt ärende med något av våra systerkontor i ett annat land. Observera att du ska behålla dina original och bara skicka kopior till oss.

Skicka ditt ärende via e-post till: konsumenteuropa@konsumentverket.se

E-postmeddelandet ska innehålla:

  • Ditt förnamn och efternamn och namnet på företaget du handlat av
  • En beskrivning av problemet och hur du vill att företaget ska lösa det

När du skickat in ditt ärende får du oftast svar inom ett par veckor.

Det är alltid företaget som du handlat av som har ansvar för paketet under leveransen och fram till dess att du mottagit paketet.

Ditt ansvar är att skriva rätt adress för leverans i din beställning.

Vad gör du om paketet inte kommer fram?

Får du inte det du beställt ska du klaga till företaget du handlat av. Det är företaget som ska bevisa att paketet är skickat och levererat till dig.

Ställ krav på att företaget skickar ut din beställning på nytt. Ge gärna företaget en rimlig tilläggstid. Får du inte paketet trots det kan du begära att du får dina pengar tillbaka.

När är paketet avlämnat?

Framför allt är det leveransvillkoren som styr hur ditt paket ska levereras. Om du har gått med på att paketet ska lämnas utanför din lägenhetsdörr när du genomförde köpet kan det vara okej för företaget att göra så.

Om du godkänner att paketet ska lämnas hemma hos dig, antingen utanför din lägenhetsdörr eller på din villatomt, övergår ansvaret på dig när företaget har lämnat paketet. Företaget bör också kunna visa att de har levererat enligt ert avtal. Därför är det alltid viktigt att du läser igenom leveransvillkoren noga innan du godkänner framtida köp.

Retur vid ångerrätt

Ibland hävdar företag att varan försvunnit under returen och att de därför inte kan betala tillbaka pengarna. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har prövat fall där konsumenter använt ångerrätten och varan försvunnit under returen. Nedan hittar du information om vad de kommit fram till.

Företaget ansvarar för varan

När du använder ångerrätten och ska returnera varan till företaget, menar ARN att företaget ansvarar för varan från att du lämnar den till transportören, till exempel när du lämnar in den till ett postombud. Det innebär att du normalt sett inte kan hållas ansvarig om varan skadas eller försvinner under transporten.

Företaget måste kunna visa att du varit vårdslös

För att du ska kunna bli ansvarig om paketet skadas eller försvinner krävs det att du varit vårdslös. Det kan till exempel handla om att du paketerat varan på ett otillräckligt sätt eller skrivit fel adress. Men det är upp till företaget att kunna bevisa att du varit vårdslös. Har transportören inte anmärkt på paketeringen eller retursedeln kan du hävda att du inte varit vårdslös.

Om du och logistikföretaget inte kommer överens kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få tvisten prövad. ARN kan pröva tvisten om tjänsten har kostat minst 500 kronor.

Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN.

När du anmäler till ARN är det bra om du skickar in dokumentation på att du har köpt tjänsten samt på vad som har gått fel.

Gör en anmälan till ARN

Granskad: 16 september 2024

Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen. Konsument Europa är en del av Konsumentverket och medfinansieras av EU.