Konsumentvägledningen i Karlskoga, Degerfors, Lekeberg
För dig som bor i Lekebergs kommun, Degerfors kommun och Karlskoga kommun.
Konsumentvägledningen ger dig som invånare i Karlskoga, Degerfors samt Lekeberg kostnadsfri och opartisk vägledning inom det konsumenträttsliga området. Om du är missnöjd efter ett köp kan vi ge information, och stöd till självhjälp vid reklamationer. Vi kan även ge förköpsrådgivning inför köp av varor och tjänster. Konsumentvägledningen erbjuder också förebyggande och utåtriktad information med exempelvis föreläsningar om konsumenträtt och privatekonomi.
Våra tjänster
- Hjälper till att tolka avtal etc
- Kan hjälpa till med anmälan till ARN
- Kan medla mellan konsument och företagare
- Informerar företagare om konsumentfrågor
- Kan hjälpa till att kontakta företag
- Ger konsumenter vägledning i frågor om köp av varor och tjänster
Kontaktuppgifter
Konsumentvägledningen är stängd 20 december - 6 januari
Vad är kommunal konsumentvägledning?
Många kommuner erbjuder sina invånare konsumentvägledning och kan ge ett mer personligt stöd än den nationella vägledningen samt vid behov erbjuda fysiska möten. Det är särskilt viktigt för konsumenter med särskilda behov, till exempel för personer med funktionsnedsättning eller språksvårigheter.
Frågorna kan handla om hjälp med att reklamera en vara eller en tjänst och information om vilka rättigheter och skyldigheter konsumenten har. Ibland hjälper konsumentvägledarna till att tolka avtal och kan i vissa fall även medla mellan konsument och företag.
Utöver kommunal konsumentvägledning och Konsumentverkets nationella vägledning finns det flera olika organisationer som hjälper konsumenter med oberoende fakta och vägledning.
Bor du i en annan kommun
Ange ort eller gatuadress för att hitta konsumentvägledning i din kommun. Bor du i Stockholms stad anger du stadsdel eller gatuadress.