Konsumentvägledning Tierp

För dig som bor i Tierps kommun.

Konsumentvägledningen ger dig råd i konsumentfrågor. Du får information om vilka lagar och regler som gäller. Du kan också få tips på vad du ska tänka på före ett köp samt råd och stöd om du har klagomål efter ett köp.

Våra tjänster

  • Hjälper till att tolka avtal etc
  • Kan hjälpa till med anmälan till ARN
  • Informerar företagare om konsumentfrågor
  • Ger konsumenter vägledning i frågor om köp av varor och tjänster

Kontaktuppgifter

Besöksadress

Centralgatan 7
81580 Tierp

Besökstider

Endast tidsbokning

Telefon:

0293-21 81 44

E-postadress:

konsument@tierp.se

Telefontider:

Måndag till fredag kl.10-12 och 13-15

Postadress:

Centralgatan 7
81580 Tierp

Vad är kommunal konsumentvägledning?

Många kommuner erbjuder sina invånare konsumentvägledning och kan ge ett mer personligt stöd än den nationella vägledningen samt vid behov erbjuda fysiska möten. Det är särskilt viktigt för konsumenter med särskilda behov, till exempel för personer med funktionsnedsättning eller språksvårigheter.

Frågorna kan handla om hjälp med att reklamera en vara eller en tjänst och information om vilka rättigheter och skyldigheter konsumenten har. Ibland hjälper konsumentvägledarna till att tolka avtal och kan i vissa fall även medla mellan konsument och företag.

Utöver kommunal konsumentvägledning och Konsumentverkets nationella vägledning finns det flera olika organisationer som hjälper konsumenter med oberoende fakta och vägledning.

Bor du i en annan kommun

Ange ort eller gatuadress för att hitta konsumentvägledning i din kommun. Bor du i Stockholms stad anger du stadsdel eller gatuadress.