Konsumentvägledning Järva stadsdel, Stockholms stad
För dig som bor i Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning och Spånga-Tensta stadsdelsförvaltning.
Du kan få hjälp med konsumentrelaterade frågor. Exempelvis kan du få hjälp före köp men också om det uppstår problem i samband med eller efter ett köp. Vid behov, såsom vid komplicerande ärenden, kan du även boka tid med konsumentvägledaren. Vi hjälper dig med: - Information om dina rättigheter och skyldigheter. - Goda råd före köp. - Begära ersättning från företag. - Anmäla oseriösa företag till Konsumentverket. - Anmäla till Allmänna Reklamationsnämnden ARN. - Varna andra konsumenter vid farlig vara.
Våra tjänster
- Hjälper till att tolka avtal etc
- Kan hjälpa till med anmälan till ARN
- Kan medla mellan konsument och företagare
- Hjälper till i samband med privatköp
- Informerar företagare om konsumentfrågor
- Kan hjälpa till att kontakta företag
- Ger konsumenter vägledning i frågor om köp av varor och tjänster
Kontaktuppgifter
Vad är kommunal konsumentvägledning?
Många kommuner erbjuder sina invånare konsumentvägledning och kan ge ett mer personligt stöd än den nationella vägledningen samt vid behov erbjuda fysiska möten. Det är särskilt viktigt för konsumenter med särskilda behov, till exempel för personer med funktionsnedsättning eller språksvårigheter.
Frågorna kan handla om hjälp med att reklamera en vara eller en tjänst och information om vilka rättigheter och skyldigheter konsumenten har. Ibland hjälper konsumentvägledarna till att tolka avtal och kan i vissa fall även medla mellan konsument och företag.
Utöver kommunal konsumentvägledning och Konsumentverkets nationella vägledning finns det flera olika organisationer som hjälper konsumenter med oberoende fakta och vägledning.
Bor du i en annan kommun
Ange ort eller gatuadress för att hitta konsumentvägledning i din kommun. Bor du i Stockholms stad anger du stadsdel eller gatuadress.