Konsumentvägledning i Kalmar och Nybro
För dig som bor i Kalmar kommun och Nybro kommun.
Konsumentvägledningen är till för dig som bor i Kalmar eller Nybro kommun, när du som konsument exempelvis köper en vara eller tjänst av en näringsidkare. Du kan få information och råd i situationer då du behöver veta mer. Vi hjälper dig gratis och vägledningen sker per telefon, e-post eller besök. Här kan du bland annat få: Råd före köp, information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument samt råd och stöd när du vill klaga på något du har köpt / en tjänst.
Våra tjänster
- Hjälper till att tolka avtal etc
- Kan hjälpa till med anmälan till ARN
- Hjälper till i samband med privatköp
- Informerar företagare om konsumentfrågor
Kontaktuppgifter
Vad är kommunal konsumentvägledning?
Många kommuner erbjuder sina invånare konsumentvägledning och kan ge ett mer personligt stöd än den nationella vägledningen samt vid behov erbjuda fysiska möten. Det är särskilt viktigt för konsumenter med särskilda behov, till exempel för personer med funktionsnedsättning eller språksvårigheter.
Frågorna kan handla om hjälp med att reklamera en vara eller en tjänst och information om vilka rättigheter och skyldigheter konsumenten har. Ibland hjälper konsumentvägledarna till att tolka avtal och kan i vissa fall även medla mellan konsument och företag.
Utöver kommunal konsumentvägledning och Konsumentverkets nationella vägledning finns det flera olika organisationer som hjälper konsumenter med oberoende fakta och vägledning.
Bor du i en annan kommun
Ange ort eller gatuadress för att hitta konsumentvägledning i din kommun. Bor du i Stockholms stad anger du stadsdel eller gatuadress.