Idéla Kunskapscentrum

För dig som bor i Farsta stadsdelsförvaltning.

Vi ger opartisk vägledning i konsumenträttsliga frågor. Vi medlar inte mellan konsument och företag som tycker olika - är i tvist. Vår uppgift är att ge dig som konsument vägledning om dina rättigheter och skyldigheter så att du exempelvis kan göra en reklamation av en vara eller tjänst.

Våra tjänster

  • Hjälper till att tolka avtal etc
  • Kan hjälpa till med anmälan till ARN
  • Kan hjälpa till att kontakta företag
  • Ger konsumenter vägledning i frågor om köp av varor och tjänster

Kontaktuppgifter

Telefon:

08-508 09 120

E-postadress:

fraga@idela.nu

Telefontider:

Telefontider måndag-fredag klockan 9.00-13.00
Vi medlar inte mellan konsument och företag som är i tvist.
Allmänna reklamationsnämnden ARN, prövar tvister mellan konsumenter och företag. Läs mer om anmälan på: www.arn.se

Postadress:

Endast tidsbokade besök
16451 Kista

Vad är kommunal konsumentvägledning?

Många kommuner erbjuder sina invånare konsumentvägledning och kan ge ett mer personligt stöd än den nationella vägledningen samt vid behov erbjuda fysiska möten. Det är särskilt viktigt för konsumenter med särskilda behov, till exempel för personer med funktionsnedsättning eller språksvårigheter.

Frågorna kan handla om hjälp med att reklamera en vara eller en tjänst och information om vilka rättigheter och skyldigheter konsumenten har. Ibland hjälper konsumentvägledarna till att tolka avtal och kan i vissa fall även medla mellan konsument och företag.

Utöver kommunal konsumentvägledning och Konsumentverkets nationella vägledning finns det flera olika organisationer som hjälper konsumenter med oberoende fakta och vägledning.

Bor du i en annan kommun

Ange ort eller gatuadress för att hitta konsumentvägledning i din kommun. Bor du i Stockholms stad anger du stadsdel eller gatuadress.