Frågor och svar | Kategori: Pris och betalningar

Inkassokrav från Cocoin / Great week / Lottoexperten

Fråga från konsument:

Jag har fått ett inkassokrav från ett företag som heter Cocoin och/eller Great Week som påstår att jag har ett avtal om spel hos Lottoexperten.

Vad jag vet så har jag inte tackat ja till något, vad ska jag göra?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Emma
Vägledare,
Konsumentverket

Hej!

Även om du inte har varit i kontakt med företaget och är säker på att du inte har ett avtal med dem så behöver man alltid bemöta en faktura. Detta gör man genom att bestrida.

Om du däremot har varit i kontakt med företaget via telefon så krävs det att du har sagt ja muntligen samt att du också har godkänt avtalet skriftligt efter samtalet för att det ska räknas som ett giltigt avtal. Och det är då företaget som har bevisbördan för att du har bekräftat avtalet både muntligt och skriftligt.

Mer om skriftlighetskravet

Bestrida felaktig faktura
Om du får en faktura som du anser är felaktig bör du skriftligen bestrida (protestera mot) fakturan. Skriv varför du anser att fakturan är felaktig och att du inte kommer betala den.

Du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner fakturan. Mejl fungerar bra, för då får du en kopia av din bestridan i din utkorg.

Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden. Om du bestrider i alla led kan du inte få betalningsanmärkning.

Mer om att bestrida en felaktig faktura

Anmäl till berörda myndigheter

  • Du kan göra en anmälan till Konsumentverket för att hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
  • Lottoexperten är ett licensierat spelföretag och du kan därför också göra en anmälan till Spelinspektionen.
  • Om det är inkassobolagets verksamhet som du anser är felaktig kan du vända dig till Finansinspektionen, som har tillsyn över inkassoverksamhet i Sverige.
Gör en anmälan till Konsumentverket

Tipsa Spelinspektionen

Gör en anmälan till Finansinspektionen

Utsatt för bedrägeri/brott
Om du anser att du är utsatt för ett bedrägeri eller annat brott får du vända dig till Polisen och anmäla detta.

Mer information finns på Polismyndighetens webbplats

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Har du en fråga du inte hittar svaret på?

Kontakta våra vägledare