Frågor och svar | Kategori: Övriga områden
Cykeln jag köpt har gått sönder. Vad har jag rätt till?
Fråga från konsument:
För 7 månader sedan köpte jag en elcykel av ett företag. Nu går det inte ladda batteriet. Jag har skött cykeln och batteriet enligt instruktionerna jag fick med. Jag har kontaktat företaget med de säger att batteriet inte omfattas av garantin. Stämmer det? Vad har jag rätt till när min cykel gått sönder efter så kort tid?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar:
Hej,
Ditt köp omfattas av konsumentköplagen. Enlig lagen har du rätt att klaga på fel (reklamera) du upptäcker under de tre första åren. Den rätten har du oavsett om felet omfattas av garanti eller inte.
Finns det ett urspungligt fel på din cykel ska företaget rätta till felet utan kostnad för dig. Det är just nu företaget som har bevisbördan. Kan de inte bevisa att det inte rör sig om ett urspungligt fel är de skyldiga att hjälpa dig.
I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter, hur du klagar på bästa sätt och hur du kan gå vidare om du inte kommer överens med företaget:
Dina rättigheter vid reklamation av vara
Om garanti
Företag får själva bestämma om de vill erbjuda garanti. Garantin styrs därför av villkoren. Det är inte säkert att den omfattar alla fel.
Läs mer om garanti
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket