Frågor och svar | Kategori: Reklamation och garanti

Möbler förstörda i förråd. Vad har jag rätt till?

Fråga från konsument:

Jag har hyrt ett förråd för att magasinera några möbler. Förrådet skulle enligt avtalet vara uppvärmt, fuktfritt och övervakat. När jag nu efter 5 månader skulle hämta mina möbler upptäcker jag att de är fuktskadade. Företaget tar inget ansvar. Vad ska jag göra?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

När du hyr ett förråd för magasinering gäller konsumenttjänstlagen. I lagen står det vilka rättigheter du har när du köper tjänst gällande förvaring av lösa saker.

Enligt lagen har du rätt att reklamera (klaga) om tjänsten inte utförs på rätt sätt. Tjänsten ses som felaktig om den till exempel inte följer avtalet eller vad du ska kunna förvänta dig.

Har företaget gjort fel kan du ha rätt till hävning eller ett prisavdrag motsvarade felet. Hävning innebär att avtalet avslutas. Hävs avtalet och du delvis haft nytta av tjänsten ska du betala för den delen.

Du har även som regel rätt till ersättning motsvarade skadan på möblerna.

Att reklamera tjänst

Gör så här:

  1. Börja med att skriftligen klaga (reklamera) till företaget. Via mejl går bra. Skriv vad som hänt och vilka krav du har.
  1. Undersök om du har kommunal konsumentvägledning som kan stötta dig ytterligare. I vissa fall har de till exempel möjlighet att medla.
    Sök din kommunala konsumentvägledning här
  1. Pröva ärendet om det inte löser sig. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en väg att gå.
    Till ARN:s webbplats
Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor