Frågor och svar | Kategori: Fordon

Jag ska laga min bil på verkstad- Vad ska jag tänka på?

Fråga från konsument:

Min bil har gått sönder och behöver lagas. Jag ska därför lämna in den till en verkstad. Jag undrar vad jag ska tänka på?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

När du anlitar en verkstad för att laga din bil gäller konsumenttjänstlagen. I den står det bland annat vilka rättigheter du har om något blir fel eller om arbetet drar ut på tiden.

Om konsumenttjänstlagen

När du ska lämna in din bil finns det några tips som är bra att ha med sig:

1. Jämför omdömen
Sök på företagets namn på internet. Då kan du hitta sidor där andra skriver vad de tycker om företaget. Kolla även om företaget finns på sociala medier. Där brukar kunder kunna lämna omdömen och kommentarer.

Läs inte bara kundomdömen på företagets egen webbplats.

2. Jämför priser
Jämför priset för det du vill ha gjort mellan olika verkstäder innan du bestämmer dig för vem du ska anlita.

3. Ta reda på betalningsvillkoren
Det är bra om du kan betala efter att arbetet är klart. Att om möjligt betala via en kredit, som kreditkort eller faktura hos ett faktureringsbolag, kan även ge dig en extra trygghet.

4. Skriftligt avtal
Försök att få ett skriftligt avtal över vad som ska göras, till vilket pris och när ska jobbet vara klart.

Om något inte blir som du tänkt
I våra artiklar kan du läsa mer om vad som gäller om det uppstår något problem.

Problem med bilverkstad

Felsökning
Vad gäller om verkstaden gör en felsökning och lagning men det inte löser problemet med din bil? Vi har svarat på en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna där vad som gäller:

Verkstaden misslyckades med felsökningen- måste jag betala?

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor