Frågor och svar | Kategori: Övriga områden

Jag har ångrat ett köp. Hur mycket får returen kosta?

Fråga från konsument:

Jag ångrade ett bord jag köpt. I villkoren står att kunden får betala returfrakten, men det står inte hur hög den är. Nu visar det sig att det kostar 800 kr i returfrakt att skicka tillbaka bordet. Kan de kräva att jag betalar det?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

När du ångrar dig ska du betala returfrakten av varan om företaget skriver det på sin webbplats eller i sina villkor.

Om det är en mindre kostnad behöver kostnaden inte stå.

Om varan inte kan återsändas med vanlig posthantering ska kostnaden framgå. Det gäller stora varor eller varor som inte tål att skickas med post, till exempel möbler.

Om det går ska ett bestämt belopp anges. Om kostnaderna inte kan beräknas på förhand ska i vart fall ett uppskattat belopp anges på företagets webbplats.

Framgår det inte en kostnad eller ungefärlig kostnad för en dyr retur kan du argumentera för att returfrakten ska vara kostnadsfri för dig.

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Till ARN:s webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor