Frågor och svar | Kategori: Reklamation och garanti

Nordisk-varuhus har skickat skor av annat märke. Vad har jag rätt till?

Fråga från konsument:

Jag köpte ett par skor på webbplatsen nordisk-varuhus.se. Enligt bilderna och i beskrivningen är det skor av märket Hoka.

När jag fick hem skorna var det kopior. Det står inte Hoka i skorna utan Noka.

Vad ska jag göra? Jag har inte betalat än.

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Du har rätt att reklamera, klaga, om företaget skickar dig skor som inte stämmer överens med informationen du fått innan köp.

Tänk på att du ska kunna visa att det finns ett fel på skorna. Ta kort på skorna du fått. Kanske orderbekräftelsen visar att du blivit lovad skor av märket Hoka. Det är även bra om du tar en bild, skärmdump, av annonsen på webbplatsen.

Tycker att felet är stort och allvarligt kan du argumentera för att få häva köpet. Du har rätt att hålla inne med betalningen som en säkerhet för ditt krav.

Skriv till företaget och klaga. Förklara att du inte kommer att betala och varför. Skicka även med bevis på felet. Spara kopia på det du skrivit.

I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter, hur du klagar på bästa sätt och hur du kan göra om du och företaget inte kommer överens.

Dina rättigheter vid fel på vara

Anmäl kopior 
Anser du att det rör sig om piratkopior? Då ska du göra en polisanmälan. Det är också bra att tipsa Tullverket.

Gör en anmälan på Polisens webbplats

Till Tullverkets webbplats

Gör gärna även en anmälan till oss på Konsumentverket.

Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Läs mer och gör en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Jag har beställt skor från nordisk varuhus.se och betalat dom. Nu har jag inte fått någon orderbekräftelse eller något ordernummer. Mejlar till dom hela tiden, men dom svarar inte.vad ska jag göra?

Thomas

Svar:

Emma
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Thomas,

Du kan då vända dig till din bank eller kreditgivare beroende på hur du gjorde betalningen.

Om du betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du skriftligen kontakta din bank för hjälp med en återbetalning. Detta kallas att göra en kortreklamation. Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med.
Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Mer om kortreklamationer

Om du har betalat via en kredit
Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Om du har en faktura som ännu inte är betald så kan du även då vända dig till kreditgivaren och begära att de ska pausa eller makulera fakturan beroende på din situation.

Mer om invändningsrätten

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Är det många som anmält nordisk varuhus?

Thomas

Svar:

Isabell
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Thomas,

Du kan själv söka på företagsnamn i vårt statistikverktyg för att se om det har kommit in anmälningar eller kontakter kring företaget.

Till statistikverktyget

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor