Frågor och svar | Kategori: Reklamation och garanti

Nordisk-varuhus har skickat skor av annat märke. Vad har jag rätt till?

Fråga från konsument:

Jag köpte ett par skor på webbplatsen nordisk-varuhus.se. Enligt bilderna och i beskrivningen är det skor av märket Hoka.

När jag fick hem skorna var det kopior. Det står inte Hoka i skorna utan Noka.

Vad ska jag göra? Jag har inte betalat än.

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Du har rätt att reklamera, klaga, om företaget skickar dig skor som inte stämmer överens med informationen du fått innan köp.

Tänk på att du ska kunna visa att det finns ett fel på skorna. Ta kort på skorna du fått. Kanske orderbekräftelsen visar att du blivit lovad skor av märket Hoka. Det är även bra om du tar en bild, skärmdump, av annonsen på webbplatsen.

Tycker att felet är stort och allvarligt kan du argumentera för att få häva köpet. Du har rätt att hålla inne med betalningen som en säkerhet för ditt krav.

Skriv till företaget och klaga. Förklara att du inte kommer att betala och varför. Skicka även med bevis på felet. Spara kopia på det du skrivit.

I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter, hur du klagar på bästa sätt och hur du kan göra om du och företaget inte kommer överens.

Dina rättigheter vid fel på vara

Anmäl kopior 
Anser du att det rör sig om piratkopior? Då ska du göra en polisanmälan. Det är också bra att tipsa Tullverket.

Gör en anmälan på Polisens webbplats

Till Tullverkets webbplats

Gör gärna även en anmälan till oss på Konsumentverket.

Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Läs mer och gör en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor