Frågor och svar | Kategori: Ångerrätt och öppet köp
Ångerrätt på julkalender?
Fråga från konsument:
Jag funderar på att köpa en julkalender med smink till min dotter men är osäker på om hon kommer att gilla den.
Går det att ångra köpet om hon inte gillar den när hon öppnat och sett vad som finns i?
Och vad gäller om vi upptäcker något fel, till exempel om något saknas eller inte stämmer överens med beskrivningen?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar:
Hej,
Köper du kalendern på en webbplats har du ångerrätt i 14 dagar från att du får hem kalendern.
Om du öppnar kalandern kan du dock förlora din rätt att ångra dig. Du har nämligen inte ångerrätt på hygienvaror om du brutit en försegling.
Vi kan inte svara på om luckorna kan ses som en försegling och om du förlorar din ångerrätt genom att öppna dessa. Eller om det krävs att varje produkt ska vara förseglad och att det är den förseglingen som du måste bryta för att förlora rätten att ångra dig.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kan ha möjlighet att göra en sådan bedömning om du och företaget inte kommer överens.
Mer om ångerrätt
Värdeminskningsavdrag
Om du har ångerrätt och ångrar dig kan du behöva betala ett värdeminskningsavdrag om din hantering av kalendern bidragit till att den minskat i värde.
Du har i regel rätt att öppna en förpackning för att undersöka en vara, på samma sätt som du kan göra i en butik.
I vissa fall kan förpackningen dock ses som en del av varan. I ett sådant fall kan du behöva ersätta företaget för värdeminskning om förpackningen är skadad.
För att kunna göra ett värdeminskningsavdrag måste företaget ha gett dig information om det.
Öppet köp och bytesrätt
Om du köpt kalendern i butik har du inte ångerrätt. Du kan undersöka om butiken erbjuder öppet köp eller bytesrätt. Det är butikens villkor för att få använda öppet köp eller bytesrätt som gäller.
Mer om öppet köp och bytesrätt
Fel på kalendern
Stämmer inte kalendern överens med det du blivit lovad kan du klaga.
Mer om att reklamera felaktig vara
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Vänligen
Erika
Vägledare, Konsumentverket