Frågor och svar | Kategori: Övriga områden
Jag blev uppringd av Sales Solution Sweden. Är jag bunden till avtalet?
Fråga från konsument:
Jag blev uppringt för en vecka sedan av en person som sa sig ringa från min elleverantör. Det sas att jag skulle få en tjänst som handlade om miljö och klimatkompensering.
Jag tyckte det lät intressant och tackade ja via ett sms.
Nu har jag fått en faktura och där står det att jag ska betala 10 000 kronor till företaget Sales Solution Sweden.
När jag tittar nämnare på sms:et står förutom mitt namn även namnet på min enskilda firma. Jag äger skog.
Det här är inget jag förstått att jag tackat ja till eller vill ha. Vad kan jag göra?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar:
Hej,
Företag får inte luras. De får inte påstå sig representera eller samarbeta med din elleverantör om de inte gör det.
Avtalet ska stämma överens med det som sagts i samtalet.
Anser du att du blivit vilseledd ska du argumentera för det och utifrån det hävda att det inte finns något giltigt avtal.
Om företaget menar att det finns ett avtal
Menar företaget att det finns ett avtal på grund av att din signering finns det andra saker som kan påverka.
Begär att få ta del av en eventuell ljudinspelning av telefonsamtalet. Finns det en ljudinspelning kan den visa om det sägs samma där som i avtalet.
Finns det ett giltigt avtal mellan dig och företaget skiljer sig reglerna beroende på om du ingått avtalet som privatperson eller företagare. Som privatperson skyddas du av konsumentlagstiftningen. Har du ingått avtalet som företagare är det villkoren för avtalet som styr.
Kan du ses som privatperson? Har de pratat om ditt privata elavtal ska du kunna utgå från att det är dig som privatperson eventuellt avtal gäller. Har du inget elavtal kopplad till din enskilda firma kan även det vara något som styrker att du bör ses som privatperson. Detsamma gäller om du har två olika nummer, ett privat och ett kopplat till ditt företag, och företaget ringt dig på ditt privata nummer. Beroende på hur fakturan är utformad skulle den också kunna vara ett underlag för att hävda att detta är kopplat till dig som privatperson.
Om du ingått avtalet som privatperson
När ett företag kontaktar dig som privatperson via telefon i syfte att sälja något till dig finns det regler företaget måste följa. Efter samtalet avslutats måste du godkänna avtalet skriftligen för att det ska bli giltigt. Med skriftligen menas att du tackar ja till erbjudandet genom att till exempel svara på ett sms eller mejl.
I det du signerar ska det bland annat framgå vilken typ av vara eller tjänst det är fråga om och vilket pris som gäller.
Har det inte varit tydligt vad du svarade ja till, kan du argumentera för att avtalet inte är giltigt.
Läs mer om regler för telefonförsäljning
Finns det ett giltigt avtal kan det finnas möjlighet att ångra avtalet.
Läs mer om ångerrätten här
Meddela företaget skriftligen
Kontakta företaget skriftligen, till exempel via mejl. Framför vad du anser kring avtalet och hur detta bör lösas. Spara kopia.
Tycker du att fakturan är fel har du möjlighet att bestrida den.
Om att bestrida en felaktig faktura
Kommer du och företaget inte överens finns det vägar att gå.
Mer stöd och råd
Du som privatperson kan kontakta din kommun för att se om de erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Möjlighet att få ärendet prövat
Du som privatperson kan göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du önskar en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Läs mer och gör en anmälan till Konsumentverket här
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket