Frågor och svar | Kategori: Resor

Fel på språkresan. Vad har jag rätt till?

Fråga från konsument:

Hej!

Min dotter har åkt på en språkresa till Frankrike. Hon blev lovad eget rum hos värdfamiljen men när hon kom dit fick hon sova på soffan i vardagsrummet. Hon blev också lovad middag vardagar samt alla måltider på helgen hos värdfamiljen vilket inte har skett. Hon har i stället fått köpa egen mat för att inte gå hungrig.

När hon och jag kontaktat personalen på företaget tycker inte vi att hon får någon hjälp. De säger bara att de ska prata med värdfamiljen men inget händer.

Vad kan min dotter göra i denna situation? Vilka rättigheter har hon?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej!

Konsumentverket har en branschöverenskommelse gällande internationella ungdomsutbyten där deltagaren utomlands vistas i familj och går i skolan på gymnasienivå under ett läsår. Denna överenskommelse gäller för företagen EF, STS och YFU.

Om din dotter rest med EF, STS eller YFU har hon enligt branschöverenskommelsen rättigheter gällande vistelsen i värdfamiljen. Hon har bland annat rätt till en egen säng, måltider tillsammans med värdfamiljen samt eget rum om detta är möjligt.

Om hon inte fått detta är företaget skyldiga att åtgärda det så snart om möjligt. I första hand ska de försöka lösa situation med din dotter och värdfamiljen, men är detta inte möjligt ska din dotter omplaceras i en annan värdfamilj.

När det gäller maten som din dotter har behövt att köpa på egen hand kan ni ställa krav på ersättning från företaget. Tänk på att skicka med kvitto eller liknande som bevis på de kostnader din dotter har haft.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om det inte skulle lösa sig har ni möjlighet att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att pröva tvisten. Enligt branschöverenskommelsen kan ARN ge en rekommendation i de fall ni inte kan lösa tvisten på egen hand.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor