Frågor och svar | Kategori: Reklamation och garanti

Reparation av kylskåp. Vad gäller?

Fråga från konsument:

Kylskåpet jag köpte för drygt 4 år sedan har gått sönder. Jag har 5 års garanti. Jag ringde affären och de skickade en servicetekniker. Teknikern kom fram till att felet inte omfattas av garantin. De kan laga skåpet mot en kostnad.

Nu undrar jag vad som gäller om jag väljer att laga kylskåpet? Får jag någon garanti på reparationen? Vad är ett rimligt pris för arbetet?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Det är inte säkert att du får någon garanti på reparationen. Företaget får själva välja om de erbjuder det.

I vilket fall som helt omfattas reparationen av konsumenttjänstlagen. I denna lag står det att arbetet ska utföras fackmässigt och i samråd med dig. Det står också att du har rätt att reklamera, klaga, om företaget gör fel. Om de till exempel inte lagar kylskåpet fackmässigt. Du kan klaga i 3 år.

Mer om att reklamera tjänst

När det kommer till pris kan vi inte svara på vad som är rimligt. Det beror på att vi ger oberoende vägledning. I konsumenttjänstlagen finns det dock regler kring pris. Kommer du och företaget överens om ett fast pris gäller det priset. Får du inget pris ska du betala vad som är rimligt för denna typ av reparation. Vill du undersöka vad som är ett rimligt pris kan du fråga andra företag som utför samma typ av tjänst.

Mer om dina rättigheter vid reklamation av tjänst

Skriftligt avtal

Det är alltid bra med skriftliga avtal. Då är det enkelt att visa vad du och reparatören kommit överens om.

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Glöm inte att kolla med hemförsäkringen. Maskinskadedelen kan täcka reparationen.

Agneta

Svar:

Isabell
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Agneta,

Precis som du skriver kan det vara en idé att kontakta sitt försäkringsbolag om felet inte omfattas av garantin.

Konsumenternas Försäkringsbyrå
När det gäller frågor kring försäkringar har vi en samarbetsbyrå som heter Konsumenternas Försäkringsbyrå. De ger oberoende vägledning i frågor som rör försäkringar och pensioner. Vägledningen är kostnadsfri. Du når dem genom deras kontaktformulär eller på telefonnummer 0200-22 58 00, vardagar mellan 9.00 och 12.00.

Till Konsumenternas Försäkringsbyrås webbplats

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor