Frågor och svar | Kategori: Bostad och hantverkare

Har jag rätt att kräva specificerad faktura av en hantverkare?

Fråga från konsument:

Jag har anlitat en hantverkare. När jag fick fakturan tyckte jag att det blev för dyrt. Det står bara en totalsumma på fakturan. Det står inte vad företaget gjort och tagit betalt för. Har jag rätt att få veta det? Kan jag kräva att få fakturan specificerad?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Ja du har rätt att begära en specificerad faktura. Det står i konsumenttjänstlagen.

Begär du en specificerad faktura inom rimlig tid innan räkningen ska vara betald är du inte skyldig att betala förrän du fått den.

Den specificerade fakturan ska hjälpa dig förstå vad hantverkaren tagit betalt för. Du ska till exempel kunna se vilka arbetsmoment som utförts och vilket material hantverkaren använt. Har du inte fått ett fast pris på tjänsten ska det även stå hur priset beräknats.

Vilket pris ska du betala?
Vad du ska betala beror på vad ni kommit överens om. Det skiljer sig mellan ett fast och ett ungefärligt pris samt om du inte fått någon prisuppgift alls.

I vår guide kan du läsa mer om vad som gäller och hur du kan gå till väga om du och företaget inte är överens om priset.

Mer om när hantverkaren vill ha för mycket betalt

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Men om hantverkaren lämnat ett fast pris på arbete och material för jobbet så borde väl inte kunden kunna komma i efterhand att kräva en specificerad faktura? Kunden har ju i detta fallet godkänt offerten?

Robban

Svar:

Viktoria
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Robban,

Jo, en konsument har rätt att begära en specificerad räkning enligt konsumenttjänstlagen även om hantverkaren lämnat ett fast pris på arbete och material. Konsumenten har rätt att veta vilket slags arbete som utförts, vilka åtgärder som vidtagits och vad för slags material som använts. Specifikation är främst avsedd att göra det möjligt för konsumenten att bedöma om tjänsten utförts enligt avtalet.

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Detta innebär ju en merkostnad för mig som utförare har jag rätt att ta ut den mot kunden?
Micke

Mikael

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Mikael,

En konsument har lagstöd för att begära en specificerad räkning. Det ska inte kosta konsumenten något.

Jag vill tipsa dig att ta del av den information vi har riktad till företag.

Till våra sidor skrivna för företag

Önskar du som företagare ytterligare stöd och råd får vi hänvisa dig till eventuell branschorganisation eller jurist.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Vad betyder rimlig tid innan fakturan förfaller? Man har ju bara dryga veckan på sig att betala,så hur många dagar behöver hantverkaren på sig att spela fakturan

Pia

Svar:

Emma
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Pia!

Det står inte i lagen hur många dagar de har på sig, utan det är en bedömning som man behöver göra från fall till fall.

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor