Frågor och svar | Kategori: Övriga områden
Blev lovad gratis produkter av Advea. Måste jag fortsätta betala?
Fråga från konsument:
Jag blev kontaktad av Advea på en marknad och de erbjöd mig sänkt abonnemangskostnad och sa att de samarbetade med min mobiloperatör. Om jag tackade ja till erbjudandet skulle jag även få en iPad och två hörlurar gratis.
Erbjudandet visade sig inte stämma. Istället har jag fått betala för produkterna som de påstod var gratis och jag har inte fått ett billigare abonnemang.
Jag har betalat i 14 månader men vill sluta att göra det.
Jag får inte tag på Advea. Vad kan jag göra?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Fråga från en konsument
Hej
Jag är också en av dom som har
Blivit lurad på detta, man skulle FÅ grejorna Gratis, jo jävlar sedan kom fakturorna
Betalar fortfarande på dessa jävla
Fakturorna
Christina
Fråga från en konsument
Min Surfplatta är nog världshistoriens dyraste och dessutom felaktig.
Rolf H:sten
Fråga från en konsument
Blev lurad på en marknad, det lät så bra men upptäckte att man inte fick nån hjälp alls när det var för sent och ångerrätten hade gått ut. Fakturan skulle bli lägre det sista året, men det har inte hänt än. Slutumman skulle vara 17 740kr men tenderar att bli 23 378kr för ingenting. Grejerna jag skulle FÅ GRATIS har jag knappt använt. Mår fruktansvärt dåligt när räkningen på 649 kr kommer varje månad. Som ensam mamma kan man inte unna barnen eller sig själv någonting extra. Jag kastar bort mina surt förvärvade pengar till svinen som var bra på att prata omkull en. Har ett helt år kvar att betala dessa jäkla fakturor.
Det går inte att nå Advea längre. Telefonen är avstängd på kundens begäran. Mina pengar går tydligen numera till Paynova AB, Sileon AB.
Det upptäckte jag när jag försökte kontakta dem per telefon. Men fakturorna ser fortfarande likadana ut som från början, som att de kommer från Advea. Suck!
Greta
Svar:
Hej Greta,
Tack för att du kontaktat oss!
Precis som vi skriver i vårt tidigare svar är du inte skyldig att betala för något du aldrig har beställt, eller om du inte har fått information om att det ska kosta något.
Bestrida faktura
Kräver Advea dig på betalning för produkter du skulle fått gratis kan du kontakta dem via mejl och bestrida (protestera). Är det ett annat företag som fakturerar åt Advea behöver du även bestrida till dem. Spara kopia på ditt bestridande så att du kan bevisa att du försökt bestrida.
Läs mer om att bestrida felaktig faktura här
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till i kontakten med företag.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej,
Du är inte skyldig att betala för något du aldrig har beställt eller om du inte har fått information om att det ska kosta något. Kräver Advea dig på betalning för produkter du skulle få gratis kan du kontakta dem via mejl och bestrida (protestera). Är det ett annat företag som fakturerar åt Advea så behöver du även bestrida till dem. Spara kopia på ditt bestridande så att du kan bevisa att du försökt bestrida.
Läs mer om att bestrida felaktig faktura här
Pågående mål i Patent- och marknadsdomstolen
Konsumentombudsmannen, KO, har stämt Advea och personen bakom företaget med anledning av de klagomål samt anmälningar som kommit in till myndigheten.
Läs mer i Konsumentverkets nyhetsbrev
Målet pågår i Patent- och marknadsdomstolen och är inte avgjort ännu. Patent- och marknadsdomstolen har fattat ett interimistiskt beslut i väntan på dom. Det tillfälliga beslutet innebär att personen bakom företaget Advea AB, numer Folisker AB, ska förbjudas att fortsätta med de marknadsföringsmetoder som använts. Domstolen förbjuder även Advea att ta betalt för produkter som konsumenterna inte beställt. Förbudet är kopplat till ett vite på 2 miljoner kronor.
Anmäl till Konsumentverket
Om de bryter mot ett interimistiskt beslut kan du göra en anmälan till Konsumentverket.
Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just ditt ärende.
Läs mer och gör en anmälan till Konsumentverket här
Vänligen
Erika
Vägledare, Konsumentverket