Frågor och svar | Kategori: Abonnemang och prenumerationer

Påstått avtal om ID-skydd hos Sejfer. Är min pappa bunden till avtalet?

Fråga från konsument:

Min pappa har blivit uppringd av ett företag som heter Sejfer. De påstod att han under 2019 har tecknat ett femårigt avtal för ett ID-skydd. Detta ska ha skett över telefon. Han fick nu information om att avtalet kommer att förlängas automatiskt eftersom han inte har sagt upp det. Min pappa känner inte till att han ska ha tecknat ett avtal med Sejfer tidigare.

Är han bunden till detta och måste betala för den nya perioden? Finns det något vi kan göra?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Isabell
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Vad som gäller här beror på avtalet mellan din pappa och företaget.

1. Finns det ett giltigt avtal?
När ett företag kontaktar din pappa via telefon i syfte att sälja något till honom finns det regler företaget måste följa. Det räcker inte att han muntligen tackat ja till ett erbjudande i ett telefonsamtal. Efter samtalet avslutats måste han även godkänna avtalet skriftligen för att det ska bli giltigt. Med skriftligen menas att han accepterar avtalet exempelvis via e-post, sms, bank-ID eller genom att han skriver under avtalet och skickar in det till företaget efter samtalet.

Det är företaget som måste kunna visa att det finns ett giltigt avtal.

Läs mer om regler för telefonförsäljning

2. Om det finns ett giltigt avtal
Tidsbestämda avtal kan ibland innehålla villkor om att avtalet förlängs automatiskt om det inte sägs upp.

För att förlängningen ska vara giltig behöver dessa kriterier vara uppfyllda:

  • I avtalet ska det finnas ett villkor om att avtalet kommer att förlängas om det inte sägs upp.
  • Företaget är skyldigt att skriftligen påminna honom om detta senast en månad innan avtalet måste sägas upp. 
Om det inte finns ett sådant villkor, eller om företaget inte påmint i rätt tid, har din pappa rätt att omgående säga upp avtalet.

Läs mer om regler för automatisk avtalsförlängning

Bestrida felaktig faktura
Finns det inget giltigt avtal eller om företaget inte har informerat om förlängningen på ett korrekt sätt, är din pappa inte skyldig att betala. Får han eventuella betalningskrav eller fakturor från företaget kan han bestrida (protestera mot) dessa.

Det är viktigt att din pappa fortsätter bestrida om han får inkassokrav eller krav från Kronofogden. Om han bestrider i alla led kan han inte få betalningsanmärkning.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Tänk på att hålla skriftlig kontakt med företaget, exempelvis mejl.

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din pappas kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa honom. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till i kontakten med företag.

Sök efter kommunal konsumentvägledning

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej! Har samma problem med Sejfer: Har blivit kontaktad av Sejfer som påstår att jag godkänt en avtalsoffert genom att trycka på en knapp i avtalsofferten. Är detta ett riktigt/giltigt påstående? Jag har inte förstått att ett knapptryck är ett godkännande och bindande av avtal och jag har inte skrivit på något avtal skriftligen och inte godkänt med e-legitimation. Har motsatt mig betalningsansvar för fakturan beroende på ett vilseledande som är att anse som bedrägeri.

Jan

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Jan,

Tack för att du kontaktat oss!

Hur ska ett skriftligt godkännande gå till?
Du kan godkänna ett köp du gör via telefon på olika sätt.

Du kan till exempel:

  • skriva under ett papper du får hemskickat
  • godkänna avtalet via e-post eller sms - exempelvis genom att svara "ja" eller "okej"
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.
Du ska alltid få tid att bestämma dig efter telefonsamtalet. Företaget får alltså inte be dig skriftligen godkänna köpet under samtalet. Företaget ska kunna bevisa att du godkänt skriftligen och att det skett efter samtalet.

När du godkänner avtalet skriftligen ska innebörden för avtalet finnas med så att du ser vad det är du godkänner.

Vill företaget ha betalt ändå?
Kräver Sejfer att du betalar trots att du inte godkänt köpet skriftligen kan du protestera. Det är viktigt att du protesterar mot en faktura skriftligen. Du kan till exempel skicka ett mejl.

Bestrida felaktig faktura

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej
Jag har också blivit uppringd av Sejfer där mannen som ringde inledde med att tala om att jag kan välja att gå ner från 5 år till 3 år som det var förut. Naiv som man är så sa jag ja till det och signerade med Bank-ID under samtalets gång.Det var först efter jag lagt på som jag tänkte att jag har väl aldrig varit kund hos dom. Jag har fått två olika fakturor från dom som ska betalas. Jag har tagit kontakt med dom för att kunna avsluta men jag hade inte gjort det inom ångertiden gått ut ,jag var en vecka för sen. Nu har jag mejlat dom igen för att avsluta. Hur ska jag göra och vad ska jag ta mig till?

Ronnie Gustafsson

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Ronnie,

Tack för din fråga!

Som vi har skrivit i de tidigare svaren i detta inlägg är avtalet inte giltigt om du har signerat under tiden du och Sejfer pratat i telefon. När du blir uppringd av en försäljare ska du tacka ja muntligt och skriftligen efter att samtalet har avslutats.

Eftersom du skriver att du signerade med Bank-ID under tiden som samtalet pågick är avtalet inte giltigt och du kan kontakta Sejfer för att bestrida (protestera mot) hela avtalet samt de två fakturor du fått. Tänk på att bestrida avtalet och fakturorna skriftligen. Mejl funkar bra.

Bestrida felaktig faktura

Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.

Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.

Läs mer och gör en anmälan till Konsumentverket här


Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Har fått brev fr Sejfer som hävdar att jag accepterat ett absurt avtal där jag förbinder mig att betala 299 kr + 50 kr i månaden i 3 år ! Bindningstid: 3 år. För 299 kr i mån skulle jag enl Sejfer få tillgång till alla deras arkiverade artiklar (!) och även dokument som är relevanta, t ex domar. 50 kr avsåg id-skydd. Samma dag jag fick brevet, onsd 20 nov 2024, ringde jag till Sefer, där en telefonsvarare säger "tack för att ni väntar" och sen händer ingenting. Ingen röst som säger att jag är nummer 5 i kön eller ngt, bara "tack för att ni väntar". Väntade i en halvtimme sen knappade jag in mitt mbl-nummer på återuppringningsfunktionen. Ngn skulle ringa tillbaka, men efter tre dagar fortfarande ingen kontakt. Har mailat till dem utan svar. Företagget har en boxadress och troligtvis finns ingen fysisk person tillgänglig hos Sejfer, allt syftar bara till att lura folk på pengar.

Magnus

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Magnus,

Det är bra att du mejlat! Då kan du visa vad du framfört och när.

Det är företaget som ska bevisa att det finns ett giltigt avtal mellan er. Kan de inte det kan du bestrida eventuella krav enligt vår information ovan.

Finns det ett giltigt avtal mellan er och avtalet ingåtts på distans kan du ha ångerrätt.

Mer om ångerrätt

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor