Frågor och svar | Kategori: Mobil, tv, bredband
Måste jag ångra mobilen om jag ångrar abonnemanget?
Fråga från konsument:
Jag har köpt ett nytt mobilabonnemang och mobiltelefon. Jag gjorde köpet på operatörens webbplats. När jag meddelade operatören att jag ville ångra abonnemanget sa de att jag i sånt fall även måste lämna tillbaka mobilen. Stämmer det?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar:
Hej,
Rör det sig om någon form av paket? Eller ett erbjudande där du fått mobilen till ett förmånligt pris för att du tecknat ett abonnemang? Då kan det bli svårt att ångra en del av köpet.
För att kunna ångra en del av ett köp ska delarna kunna ses som oberoende av varandra. Att du skulle kunna köpa den ena delen utan den andra.
På vår samarbetsbyrå Telekområdgivarnas webbplats kan du läsa exempel på fall i Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) där liknanden frågor bedömts.
Till Telekområdgivarna
Mer information och möjlighet till prövning
Telekområdgivarna
Önskar du ytterligare vägledning kan du kontakta vår samarbetsbyrå Telekområdgivarna. I vissa fall kan de även hjälpa till i dialogen mellan dig och din operatör för att försöka bidra till en lösning.
Du når dem via deras webbformulär.
Kommunal konsumentvägledning
Du kan även kontakta din kommun för att se om de erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Kommer du inte överens med företaget och vill ha en bedömning kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket