Frågor och svar | Kategori: Mobil, tv, bredband
Kan företaget ta betalt för routern?
Fråga från konsument:
Jag har haft ett bredband med tillhörande router i snart 10 år. Nu har jag flyttat och behövde på grund av flytten byta operatör. Jag sa upp mitt första bredbandsavtal och fick en bekräftelse på det. Nu efter några månader har jag fått en räkning på den gamla routern, som jag slängt. Företaget menar att jag ska betala eftersom jag inte skickat tillbaka den. De vill att jag betalar nästan 1000 kronor. Kan de göra så?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Fråga från en konsument
Det framgår nog tydligt av deras avtal att de äger routern som du fått låna så länge du är kund. Att man väljer att "kasta" utrustning som tillhör någon annan medför att man blir ersättningsskyldig. T.ex kan man se detta i Telias allmäna villkor i punkterna 2.7-2.9 om vi nu ska ta ex på hur det kan se ut och att de har rätt till ersättning för att man förstör hårdvara som de äger.
Markus
Svar:
Hej,
Det beror på om det ses som du köpt eller lånat routern av företaget. Har du köpt routern är den din och du ska inte behöva betala.
Är det istället så att du lånat den kan du behöva skicka tillbaka den. Om det inte görs kan företaget ha rätt att kräva ersättning. Det ska framgå i ert avtal vad som gäller. Har företag rätt till ersättning för routern bör kostnaden de kräver vara skälig.
Be företaget visa att det har stått i ert avtal att du ska lämna tillbaka routern om du säger upp tjänsten. Be dem också förklara hur de kommit fram till summan de begär.
Tycker du att fakturan är felaktig har du rätt att bestrida den. Tycker du att delar av kravet är felaktigt ska du betala den rätta delen och bestrida övrig del. Du kan även betala under protest.
Läs mer om att bestrida en felaktig faktura
Ytterligare vägledning och möjlighet till stöd
Du kan kontakta vår samarbetsbyrå Telekområdgivarna. De ger opartisk och kostnadsfri vägledning till konsumenter kring abonnemang för tv, telefoni, bredband och fiberanslutningar. Telekområdgivarna kan ge dig rådgivning och i vissa fall hjälpa till i dialogen mellan dig och din operatör för att försöka bidra till en lösning.
Du når dem via deras webbformulär.
Mer information hittar du på Telekområdgivarnas webbplats
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket