Frågor och svar | Kategori: Övriga områden
Måste paketresearrangören ge mig information?
Fråga från konsument:
Jag beställde en paketresa av en arrangör. Jag blev nekad att gå ombord på en färja för att jag saknade pass, vilket jag inte fått någon information om att det behövdes när jag bokade. Jag har alltid använt körkort tidigare och det har gått bra.
Arrangören säger att informationen finns på hemsidan. Jag har inte varit inne där. Jag beställde resan via telefon. De sa ingenting till mig vid samtalet och det står inte i reseinformationen de skickat till mig. Måste de informera mig eller räcker det att det står på hemsidan?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Fråga från en konsument
Det är ju i slutändan alltid ditt eget ansvar som konsument att hålla koll på vad som gäller till andra länder och det har ju ARN dömt i många fall, så det här känns lite missvisande att man kan lita på researrangören.
Maria
Svar:
Hej Maria!
Det stämmer att det är resenärens egna ansvar att ha rätt handlingar. Men just när det gäller paketresor ska man ha fått informationen om vad som behövs av paketresearrangören, men sen måste man själv som konsument ansöka om visum/ha med rätt handlingar.
Vänligen
Emma
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej,
Innan ett paketreseavtal ingås ska arrangören informera resenären om bland annat pass och visumbestämmelser. Det står i paketreselagen.
Informationen ska ges på ett tydligt sätt. Den ska vara framträdande i förhållande till annan information som ges samtidigt.
Om informationen endast stått på hemsidan tillsammans med annan information kan du argumentera för att det inte är tillräckligt.
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Vänligen
Erika
Vägledare, Konsumentverket