Frågor och svar | Kategori: Övriga områden

Måste jag betala fakturan från Termination Experts?

Fråga från konsument:

Jag skulle säga upp mitt gymavtal. Jag googlade och hamnade på en sida där det stod att jag kunde få hjälp med det. Jag fyllde i mina uppgifter. Nu har jag fått en faktura på 400 kronor från ett företag som kallar sig Termination Experts. Jag kunde inte se att det skulle kosta pengar att säga upp avtalet. Dessutom säger gymmet att de inte fått någon uppsägning. Måste jag betala?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Har det inte framgått att det kostar pengar så kan du bestrida fakturan. Det finns företag som hjälper till med att säga upp olika avtal. Det är okej att erbjuda den tjänsten. Men för att ha rätt att ta betalt måste det tydligt stå att tjänster kostar pengar.

Är det i stället så att du förstått att det kostar pengar men företaget inte utfört det de lovat? Då har de inte rätt att få betalt och du kan utifrån det bestrida faktura.

Bestrida felaktig faktura
Anser du att faktura du fått är felaktig kan du bestrida (protestera mot) den. Meddela företaget att du bestrider fakturan och varför du anser att fakturan är felaktig.

Du ska kunna visa att du har meddelat företaget att du inte godkänner fakturan. Mejl fungerar bra, då får du en kopia på det du skrivit.

Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden. Om du bestrider i alla led kan du inte få någon betalningsanmärkning.

Företaget har möjlighet att driva ärendet rättsligt om de anser att kravet är riktigt.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.

Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.

Anmäl till Konsumentverket

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Har också använt mig av detta företag. Har inte fått faktura än. Tänker nog betala dessa 400 för att slippa strul. Men jag vill inte lämna ut något kontonummer! Hur gör jag?

Susanne

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Susanne,

Ett tips är att kontakta din bank för tips och råd hur du kan betala på ett säkert sätt.

Du kan även kontakta vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå om du har frågor kring betalning. De ger nämligen oberoende vägledning i frågor som rör bank- och finansfrågor. Vägledningen är kostnadsfri. Du når dem genom deras kontaktformulär eller på telefonnummer 0200-22 58 00, vardagar mellan 9.00 och 12.00.

Till Konsumenternas Bank och finansbyrås webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Vågar jag betala in?
Har haft en långdraget abonnemang hos CV Maker som jag inte kan säga upp…
Kommer jag ifrån de om jag betalar in 400kr har fått påminde på 175kr
Börjar bli jobbigt

Håkan

Svar:

Emma
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Håkan!

Vi kan inte svara på om du ska betala eller inte, utan det behöver du själv bestämma. Men om du väljer att betala och tycker det känns osäkert så kan du som min kollega skriver kontakta din bank och undersöka hur du betalar så säkert som möjligt.

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Jag har redan betalat 400 kr via paypal till terminator men ändå får jag påminnelser att den inte är betald vad ska jag göra?

Lena

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Lena,

De krav du anser är felaktiga har du rätt bestrida. Skicka med underlag till företaget som visar att du betalat.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Vänligen


Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Jag har redan gjort det och ändå skickar de påminnelser, har säker skickat 10 Mail om att den är betald

Lena

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Lena,

Får du en påminnelse på en faktura du redan bestridit behöver du inte bestrida påminnelsen.

Om du däremot får ett inkassokrav eller ett krav från Kronofogden behöver du bestrida dessa.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Jag bad min bror hjälpa mig att säga upp ett medlemskap på Amnesty. Han råkade då använda sig av Termination Experts istället för Amnestys officiella hemsida. Jag godkände aldrig processen med någon form av ID, och när jag kontaktat företaget får jag korta, otrevliga svar och ingen hjälp. De kräver nu att jag ska betala för en tjänst som min 15-åriga bror utförde utan mitt samtycke, och de vägrar att makulera fakturan trots att jag tydligt förklarat situationen för dem.

Eftersom mitt minderåriga syskon använde mina uppgifter utan mitt medgivande och företaget inte har någon ID-kontroll, undrar jag om jag borde betala eller "bestrida fakturan." Hur bör jag gå vidare i detta ärende?

Nicole

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Nicole,

Tack för din fråga!

Om en minderårig har använt deras tjänst utan ditt medgivande får du meddela förtaget att avtalet inte är giltigt. Detta eftersom minderåriga inte får ingå avtal utan vårdnadshavares tillstånd.

Meddela företaget skriftligen när du kontaktar dem.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej jag gick in på Aftonbladet + för att säga upp avtalet.Inga problem verkade det.Gick några veckor i juli,och månadsavdragen slutade,sen började det droppa in betalningar från någon Holländsk firma,de är uppe i sjätte varningen nu och hotar med inkasso o kronofogden.Ringde upp Aftonbladet + och hörde med dem igen,men jag var fortfarande premunant även om det inte dragits pengar eller att jag kunnat använda +.
Skall jag bestrida detta till firman i Holland och se vad som sker,för jag har ingen lust att betala 1000 kr för inget.

Stefan

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Stefan,

Tack för din fråga!

Vi kan inte svara på om du ska betala eller inte, utan det behöver du själv bestämma. Anser du att det inte framgått att det skulle kosta dig någonting har du möjlighet att bestrida (protestera mot) fakturan som du fått.

Läs gärna mer i tidigare svar i detta inlägg för information om hur du bestrider en felaktig faktura.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej! Ser att fler har haft problem med Termination Expert.
Finns det nån här som struntat i att betala fakturan? Har det drivits vidare till Inkasso i så fall?

Linda

Fråga från en konsument

Det skulle jag också vilja veta. Jag har fått min fjärde varning nu och betalar jag inte in till den sista oktober går det vidare till inkasso.

Rita

Fråga från en konsument

Har också fått betalningskrav från Termination experts som påstår att jag lagt beställning som jag inte gjort. Vet inte vad jag ska göra. Har inte fått faktura utan direkt femte påminnelse med påminnelseavgift såklart. Varför gör ingen nåt åt det när det är så många som klagar ?

Milena

Fråga från en konsument

Hej
Jag beställde abonnemang från skyshowtime, men nu kräver de 750 kr. Sade upp abonnemanget redan några dagar efteråt. Kravbrev börjar komma redan 2024-07-14. För att beställa abonnemang betalar man i förskott vilket jag gjort. Men nu kräver Termination Experts. Com 750 kr för att inte driva ärendet vidare till till inkasso. Detta trots att de skrivit brev med en ursäkt att det blivit fel från deras sida har sparat E-post meddelandet från T. E. Com

Madeleine

Fråga från en konsument

Hej! Jag har fått en faktura och inte valt att betala men har nu fått 8 påminnelser och i det senaste så skrev dom att jag har fem dagar på mig att kontakta deras kundtjänst. Har försökt att mejla dom flera gånger men inte fått något svar, har nu fått att dom kommer ta kontakt med ett inkassobolag om jag inte betalar. Vad ska jag göra? Har någon varit med om att dom har skickat det vidare till inkasso?

Emilia

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Tack alla för att ni kontaktar oss!

Vi på vägledningen kan inte svara på om företaget går vidare till inkasso och/eller Kronofogden.

Det som är bra att ha med sig är att man inte behöver bestrida påminnelser från företaget om man redan bestridit fakturan. Kommer krav från någon annan instans, exempelvis inkasso, ska man dock bestrida det skriftligen. Om man fortsatt anser att kravet är felaktigt.

Mer om att bestrida en felaktig faktura

Anmäl till Konsumentverket
Upplever man att företaget inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen kan man göra en anmälan till oss på Konsumentverket.

En sådan anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Anmäl till Konsumentverket

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Det skulle jag oxå vilja veta. Vad hände efter att ni har bestridit fakturan?? Fick ni betala den i slutändan ändå? Eller gav dem upp?? Jag är inne på min andra varning nu.. termination experts.

Vicky

Fråga från en konsument

Hej!

Jag undrar också om de någonsin tagit det till inkasso eller kronofogden. Jag kommer i vilket fall inte betala. Det verkar som att även om man betalar fortsätter påminnelserna.

Tilda

Fråga från en konsument

Jag har också fått ” faktura ” från Termination Experts på 400:- men förstår inte hur man betalar den ”fakturan ”

Einar

Fråga från en konsument

Hej! Jag också blivit lurad!
Fick en faktura på 400kr. Jag vet inte vad ska jag göra nu! 😞

Malihe

Fråga från en konsument

Hur gör jag? Sökte via google hur jag skulle säga upp mitt Kivra abonnemang. Fick då svar från Termination experts . Dumt nog kryssade jag i att betala 400 kr för uppsägning,.
Har nu fått faktura och påminnelse om att betala. Har försökt betala med deras betaltjänst verkar inte funka. Ska jag verkligen betala? /Karin

Karin

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Om man ska betala eller inte beror på om det finns ett avtal mellan dig och företaget och/eller om det framgått att tjänsten kostar pengar. Se våra svar ovan.

Ska man betala kravet men det inte går är det bra att spara någon form av bevis för att man har försökt. En idé är att med hjälp av en bild (till exempel en skärmdump) visa att betalningen inte går att genomföra.

Kontakta företaget, förklara vad som hänt och fråga om det finns något annat betalningsalternativ. Tänk på att hålla all kommunikation med företaget skriftligen, gärna via mejl, och att spara kopia.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Jag sa upp Expressen via dem, och har fått faktura på 400:-, men går ju inte att betala till någon Bank i Nederländerna, har försökt idag men de godkänner inte valutan, så något skumt är det. Vore ju kul att veta hur man betalar så man blir av med skiten

Roger

Fråga från en konsument

Jag ser många som klagar på att det här företaget ber om inkasso. Är det ett pålitligt företag eller ett bedrägligt företag? Skickar de verkligen fakturor till Sverige för att driva in skulder eller bara provocerar folk?

Khaled

Fråga från en konsument

Terminal Experts hör av sig till mig också om 400kr för att jag ovetande har använt deras formulär för uppsägning av abonnemang hos Nextory. Jag har bestridit och talat med Kronofogden som sa att de inte kände igen företagsnamnet. Alltså går de inte vidare utan hotar bara. Nu har jag bestridit och blockerar dem så jag inte för fler av deras krav. Skulle inkasso höra av sig så har jag underlag att jag har bestridit deras faktura och förklarat varför.
Det verkar inte hjälpa att betala och jag vill inte gärna sponsra deras kriminella verksamhet.

Susanne

Fråga från en konsument

Tror man kommer att få betala livet ut på Terminator Experts.com ,betalade jäkligt krångligt o nu kommer en påminnelse o hot om inkasso

Ann-Catrin

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Tack för era frågor!

Svar till Khaled:
Vi kan inte uttala oss om enskilda företag eftersom vårt uppdrag är att ge oberoende vägledning, men läs gärna vår artikel med tips kring hur du kan undersöka ett företag.

Är företaget seriöst?

Detsamma gäller angående de fakturor företaget skickar. Vi kan inte svara på om de kommer att skickas vidare till ett inkassobolag eller till Kronofogden. Det vi däremot kan informera om är att man har möjlighet att bestrida en felaktig faktura även om den kommer från ett inkassobolag eller från Kronofogden.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura


Svar till Susanne:
Det är viktigt att du bestridit fakturan skriftligen, gärna via mejl. Då har du det som bevis om företaget skickar vidare ärendet till inkasso eller Kronofogden. Du har möjlighet att bestrida även till inkassobolag och Kronofogden. Om du bestrider i samtliga led riskerar du ingen betalningsanmärkning.


Svar till Ann-Catrin:
Om du har betalat fakturan från företaget ska du inte behöva betala något mer även om företaget skickar fler påminnelser till dig. Då får du istället höra av dig och meddela dem att du betalat och när du har gjort det. Du kan också skicka med ett bevis på din betalning om du vill.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor