Frågor och svar | Kategori: Reklamation och garanti

Köpt en tröja som är alldeles för liten trots rätt storlek. Vad har jag rätt till?

Fråga från konsument:

Jag beställde en tröja från ett företag på nätet. När den kom var den jätteliten. Jag beställde storlek L. I tröjan står det att det är just L men det tycker inte jag stämmer. Vad ska jag göra? Vad har jag rätt till?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Du har rätt att reklamera om det finns ett fel på tröjan. Då kontaktar du företaget för att klaga på felet. En tröja behöver inte vara trasig för att ses som felaktig. Stämmer inte tröjan överens med vad du ska kunna förvänta dig har du rätt att reklamera.

Du behöver kunna visa att det finns ett fel på tröjan du köpt. Tycker du att tröjan är mindre än vad du ska behöva räkna med ska du argumentera för det. Hur stor en viss storlek ska vara kan vi dock inte svara på.

En idé skulle kunna vara att ta kort på din tröja tillsammans med andra tröjor i storlek L för att visa skillnaderna.

Är tröjan felaktig har du rätt att få den utbytt alternativ ett prisavdrag eller hävning av köpet.

Kontakta företaget, gärna skriftligen. Meddela dem att du anser att tröjan är felaktig, varför och hur du anser att detta ska lösas. Spara en kopia på meddelandet.

I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter.

Till guiden

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor