Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Hälsobedömning på internet - måste jag betala?

Fråga från konsument:

Jag har fyllt i en hälsoundersökning på internet. Jag hittade företaget via en annons på Facebook. Det stod inget om att det skulle kosta pengar när jag såg annonsen.

När jag fyllt i mina uppgifter fick jag dagen efter min hälsobedömning och en faktura från företaget. Då upptäckte jag att det kostar 899 kronor. Jag gick in och kollade på hemsidan igen och ser nu att det står med mycket liten text längst ner att tjänsten kostar 899 kronor.

När jag försöker kontakta företaget fungerar inte deras kontaktformulär och det finns inga andra kontaktuppgifter.

Måste jag betala fakturan?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej!

Om en tjänst ska kosta pengar ska det framgå tydligt. Det står i prisinformationslagen. Om det framgått tydligt eller inte avgörs från fall till fall. Vi har ingen möjlighet att göra någon bedömning i enskilda ärenden.

Du har möjlighet att bestrida din faktura

Anser du att priset inte framgått tydligt kan du att bestrida fakturan. Då behöver du kontakta företaget och meddela att du bestrider fakturan och varför.

Om företaget enbart har ett kontaktformulär ta en bild innan du skickar ditt meddelande. Om det inte går att skicka via kontaktformuläret kan du ta en bild eller filma där det framgår att du inte kan skicka något till företaget. Då har du gjort det som krävs för att bestrida fakturan du fått.

Mer om att bestrida en felaktig faktura

Du kan ha ångerrätt
Även om företaget skulle säga att du inte har ångerrätt kan du fortfarande ha det. Företaget måste ha gett dig fullständig information om din ångerrätt. Har de inte gjort det kan den förlängas upp till ett år.

Företaget ska informera dig om:

  • Att du har ångerrätt och villkoren för den
  • Den tid du har på dig att ångra köpet
  • Hur du ångrar köpet
  • Var det finns en blankett du kan använda för att ångra köpet
Mer om ångerrätt

Om du vill ångra köpet behöver du skriva till företaget och meddela att du vill ånga dig.

Anser du att du har rätt att ångra dig kan du bestrida fakturan enligt informationen tidigare i detta inlägg.

Kontakta Konsument Europa
Om du har problem med ett företag som är registrerat utanför Sverige men inom EU kan du vända dig till mina kollegor på Konsument Europa. De kan ge rådgivning och i vissa fall medla i ärenden (under förutsättning att det finns tillräckligt med underlag). Medlingen bygger på frivillighet.

Läs mer om hur du kontaktar Konsument Europa


Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Har tyvärr kontaktat ett företag få Facebook som erbjudit en hälsokontroll. Såg inte något meddelande om att tjänsten skulle kosta 899:-- med rabatt på 230:-- om man betalade inom 10 dagar. Har fått svar på på undersökningen och är beredd att betala även om jag nu anser att det är bluff. Men jag kommer inte in te företagets hemsida. Svaret när jag försöker blir FARLIG WEBBSIDA. I mailet där jag fick svaret skulle man klicka på FAKTURA men det mailet är också borta. Jag är en sjuk 86 åring som i stort sett köper allt via nätet har aldrig upplevt något liknande. Vill inte hamna hos inkasso eller kronofogden och vill inte ha skulder. Hjälp mig Vad skall jag göra? Kommer ihåg att det i deras mail angavs att man kunde betala via PayPal

Inger

Fråga från en konsument

Tycker ni att jag ska betala. Samtidigt vet man inte om jag fårnågot kvitto eller om dom kommer hävda att betalning ej skett. Står att dom går vidare till inkasso vid utebliven betalning.

Mikael

Fråga från en konsument

Hej, jag har gjort en hälso undersökning via Facebook men alla frågor var inte korrekta och uppfattade inte sett det skull kosta 899 kr??? Jag får en konstig faktura utan bankgiro eller bank kontakt inget namn på företaget!! Känns inte bra!! Och dom vill bara ha betalt från bankkort??? Vad ska jag göra för detta känns inte seriöst jag blir orolig för efterföljare!!

Maritha

Fråga från en konsument

Jag försöker betala men hamnar på en sida som varnar för att gå vidare så jag avbryter.

Lars

Fråga från en konsument

När jag försöker betala fakturan fungerar det inte. Har fått flera mail om att jag får 260 kr rabatt om jag betalar inom 10 dagar. Försöker nu betala eftersom jag blir stressad och vill definitivt inte hamna hos inkasso MEN DET GÅR INTE! Känns som man förhalar och därmed slutligen måste betala fullt pris. Har sökt kontakt som står för fakturan utan framgång. Hittat henne på nätet men hon svarar inte.

Mvh Solveig

Solveig

Fråga från en konsument

Det går inte att kontakta företaget inte göra sig hörd hur ska man då kunna föra en dialog går inte ens att betala fakturan som de skickar till en hela tiden hotar även med inkasso hoppas få hjälp

Monica

Fråga från en konsument

Jag har också gjort samma sak som personen ovanför och fyllt i en hälsodeklaration. Jag har fått flera påminnelser att betala fakturan på 899 kr och om jag betalar snabbt inom 10 dagar får jag rabatt ca 200kr. Det finns inget postgironr eller bankgironr eller OCR nummer på fakturan! De hotar med Inkasso om jag inte betalar i tid! Det finns inget mobilnr till Inkasso och inte heller till företaget. Inte heller ngn mailadress! Ska jag betala denna konstiga faktura? Känns som allt är ett bluff företag.

Jane

Fråga från en konsument

Hej, jag har råkat ut för samma sak fyllde i hälsoundersökning på skoj såg ingenting om någon kostnad fick svar dagen efter om råd med sömn och tallriksmodellen med mat och en del recept och krav på 899kr med rabatt på230 om jag bet. inom 10 dar. Sedan också påminnelse, men företaget går ej att söka på. Samtidigt kom varningar på mailen att adressen var scam och ej logga in där adressen kunde ha virus. Har skickat svar i mailen att jag bestrider. Skall jag skicka handlingar till Konsument Europa? Läser ovan att företaget finns i Ungern? Kan ej hitta annonsen igen i Facebook.

Ingvar

Fråga från en konsument

Hej,
Jag har samma problem och vill också bestrida fakturan, men det finns ingen adress att skicka till. Räcker det att skriva mejlet och ta bild på det var det står no-reply?

Timo

Fråga från en konsument

Hej gjorde detsamma och såg ej info om betalning vet ej hur jag ska komma ifrån det. De ger samma svar hela tiden. Man kommer inte i kontakt med dem

Annika

Fråga från en konsument

Jag har fått mail från ovan företag att jag har en obetald faktura. Jag har aldrig använt deras tjänster. Vad göra?

Anita

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej alla!

Tack för att ni kontaktat oss!

Vi på Konsumentverket kommer inte att kunna avgöra om ni ska betala fakturan eller inte. Vi gör ingen bedömning i enskilda ärenden utan ger enbart generell vägledning.

Bestrid fakturan - om du aldrig varit inne på deras hemsida
Om du aldrig varit inne på deras hemsida och gjort en hälsoundersökning ska du inte behöva betala. Du kan då bestrida (protestera mot) fakturan som du fått av företaget. När du bestrider ett betalningskrav är det viktigt att du gör det skriftligen.

Bestrida faktura när företaget inte går att kontakta
Om det inte är möjligt att kontakta företaget för att bestrida din faktura finns här några förslag på hur du kan göra:

  • Om företaget har ett kontaktformulär:
    Om företaget enbart har ett kontaktformulär  ta en bild innan du skickar ditt meddelande. Om det inte går att skicka via kontaktformuläret kan du ta en bild eller filma där det framgår att du inte kan skicka något till företaget. Då har du gjort det som krävs för att bestrida fakturan du fått.
  • Om företaget har en mejladress:
    Om företaget har en mejladress kan du skicka din bestridan dit. Om det inte går att svara på deras egna mejl eller om det inte går att skicka till den mejladress du hittat kan du spara en kopia på det svar du fått på mejlet där felmeddelandet framgår. Det viktiga är att du kan visa att du försökt att kontakta dem för att bestrida.
  • Om företaget har en postadress:
    Om företaget har en postadress kan du skicka din bestridan dit. Tänk då på att spara en kopia på det dokument du skickar till företaget.

Om företaget skickar vidare fakturan till inkasso eller Kronofogden
Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden. Om du bestrider i alla led kan du inte få betalningsanmärkning. Bestrid skriftligen även till inkassobolaget och Kronofogden.

Företaget har möjlighet att driva ärendet rättsligt om de anser att kravet är riktigt.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Om du vill betala fakturan från företaget
Anser du att fakturan är rätt och vill betala den rekommenderar vi att du tar kontakt med din bank. Då får du fråga banken hur du ska gå tillväga för att göra din betalning.

Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.

Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.

Läs mer och gör en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor