Frågor och svar | Kategori: Fordon
Verkstaden misslyckades med felsökningen- måste jag betala?
Fråga från konsument:
Jag lämnade in bilen för felsökning hos en verkstad. Felsökningen visade att en del behövde bytas ut, men efter att verkstaden hade bytt den finns felet fortfarande kvar. Trots detta vill de ha betalt. Ska jag verkligen behöva betala trots att felet kvarstår?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Fråga från en konsument
Hur kan man räkna det som fackmannamässigt, om man inte kan/har konstaterat att det är just den den som byts är trasig?
Att bara koppla upp diagnosverktyg, för att sedan byta delar som diagnosverktyg säger kan vara troliga orsaken, räcker inte. En bra mekaniker ska ju även kunna avgöra att det faktiskt är fel på delen, innan den byts.
Lobo
Fråga från en konsument
Utbytt felfri del ska väl verkstaden byta tillbaka och inte kunden betala?
Claes
Svar:
Hej Lobo & Claes!
Vi lämnar generell information till konsumenter gällande konsumentlagstiftningen. Vi kan däremot inte bedöma enskilda ärenden eller lämna förhandsbesked eftersom vi ska vara opartiska. Därav vårt svar på första frågan.
Skulle verkstaden byta ut en felfri del och ni som konsumenter kan bevisa detta kan ni argumentera för att tjänsten inte varit till rimlig nytta för er och kräva att få häva avtalet. Vid en hävning är verkstaden inte skyldig att slutföra arbetet och ni som konsumenter är heller inte skyldiga att betala för den delen av tjänsten.
Mer om när verkstaden gjort fel
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Ni kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om ni inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till era krav eller fått skälig tid på sig att svara dig/er, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej,
Ja, om verkstaden har utfört felsökningen fackmässigt. Det betyder att de har haft den utrustning som krävs för att felsöka bilen och att de följt biltillverkarens instruktioner.
När verkstaden diagnostiserar bilen får de en lista med de mest troliga felen. De ska då följa denna lista stegvis. Innan de går vidare till nästa steg måste de fråga dig om de ska fortsätta eller inte. Du ska då få information om vad nästa steg kommer att kosta.
Detta betyder alltså att du kan bli tvungen att betala för en felsökning och utbytta delar även om felet inte hittats, så länge verkstaden agerar fackmässigt. Om du är osäker på om det utförts fackmässigt kan du kontakta någon annan som är kunnig på bilar och felsökningar, för att få ett utlåtande.
Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Vänligen
Erika
Vägledare, Konsumentverket