Frågor och svar | Kategori: Resor

Missnöjd med studentresa – vad har jag rätt till?

Fråga från konsument:

Jag har precis kommit hem från min studentresa. Den blev inte alls som tänkt. Två av fyra utlovande utflykter ställdes in. Dessutom var hotellpoolen stängd. Jag och mina kompisar klagade direkt men fick bara en ursäkt, inget annat. Det här var en dyr resa. Vad har jag för rättigheter?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Vad bra att du och dina vänner klagade direkt på plats. Klaga även skriftligen till researrangören, via mejl till exempel. Spara kopia.

Dina rättigheter
Du har rätt att kräva prisavdrag eftersom det blivit ändringar i din paketresa. Prisavdraget ska motsvara felet, det vill säga det du inte fått. Hur mycket du har rätt till är svårt att svara på. Detta måste avgöras från fall till fall. Men du kan till exempel ha rätt till mellanskillnaden jämfört mot ett hotell utan pool.

Mer om dina rättigheter

Om researrangören säger nej
Kommer du och arrangören inte överens kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Hjälp med en anmälan till ARN
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till ARN om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor