Frågor och svar | Kategori: Biljetter och evenemang

Studentfesten har bytt datum – vad har jag rätt till?

Fråga från konsument:

Jag har köpt en dyr biljett till en studentfest. Det är ett företag som håller i festen. Nu har jag fått information att de byter dag. Festen kommer nu vara en vecka senare än sagt. Jag kan inte gå då. Företaget säger att om jag avbokar får jag inga pengar tillbaka. Stämmer det?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Du har rätt att få tillbaka pengarna när ett evenemang flyttas. Det gäller oavsett anledningen till att arrangören flyttar evenemanget. Du ska få återbetalning för biljetten eftersom du inte får vad du har betalat för.

Kontakta arrangören skriftligen, via mejl till exempel, och ställ ditt krav. Spara kopia.

Om du betalat med kort
Har du betalat med ett kort kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank om arrangören inte betalar tillbaka. Detta kallas att göra en kortreklamation.

Läs mer om kortreklamationer

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Kan du inte ta hjälp av din bank och arrangören säger nej till dina krav kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. För att ARN ska pröva ärendet ska biljetten kostat mer än 500 kronor.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Kommunal konsumentvägledning
Vill du ha hjälp med en anmälan till ARN är ett tips att se om din kommun erbjuder konsumentvägledning. I vissa fall kan de stötta dig kring din anmälan. 

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Kan jag återbetalas om jag köpt en biljett till studentbalen och ångar mig. Biljetten såldes genom en app och betalade med Swish. Kan jag få pengarna tillbaka?

Minbem

Svar:

Viktoria
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Minbem,

Tack för din fråga!

Nej, mest troligt har du inte rätt att ångra köpet utav biljetten till studentbalen eftersom balen äger rum ett bestämt datum under en viss tid. Kontrollera villkoren för biljetten för att se om företaget erbjuder någon ångerrätt.

Läs mer här.​​​

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här


Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Min researrangör, Kulturresor, ändrade datum för en utflykt som jag och min man skulle åka på. Datum tidigarelades vilket gjorde att maken inte kunde komma med. Kulturresor säger att de bara kommer återbetala om bussbolaget återbetalar? Det låter konstigt och inte korrekt, vad säger ni? Eventuellt lagrum?

Saga

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Saga,

Då företaget har gjort ändringen bör ni ha rätt till återbetalning om ni inte har möjlighet att åka med.

Är det att ses som ett evenemang är det generella avtalsprinciper och praxis som blir gällande.

Om inställt evenemang 

Rör det sig om en paketresa är det istället paketreselagen som är aktuell.

För att en resa ska ses som en paketresa krävs det att resan uppfyller dessa krav:

  • Resan består av minst två olika resetjänster. En resetjänst kan vara transport, boende, hyrbil eller evenemang av olika slag.
  • Resan pågår i minst 24 timmar eller innehåller en övernattning.
  • De två olika resetjänsterna har satts samman i ett paket och säljs av ett företag.
Om ändringar i paketresa

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor