Frågor och svar | Kategori: Abonnemang och prenumerationer

Nordic plus skickar mer hälsokost – sa bara ja till provpaket

Fråga från konsument:

Företaget Nordic Plus ringde mig och erbjöd mig att prova hälsokost och det enda jag skulle betala var fraktkostnaden. Jag tackade ja i telefon och fick hem paketet. Jag skulle kontakta dem om jag inte ville ha fler paket. Jag har försökt ringa dem flera gånger, men jag lyckas inte komma fram. Nu har det kommit flera paket och fakturor.

Vad ska jag göra?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Isabell
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Har du inte godkänt avtalet skriftligen efter samtalet har lagts på finns det inget giltigt avtal. Finns det inget giltigt avtal är du inte skyldig att betala. Du ska inte heller behöva betala för att skicka tillbaka paketen du fått.

Regler vid telefonförsäljning
När ett företag kontaktar dig via telefon i syfte att sälja något till dig finns det regler företaget måste följa. Det räcker inte att du muntligen tackat ja till ett erbjudande i ett telefonsamtal. Efter samtalet avslutats måste du även godkänna avtalet skriftligen för att det ska bli giltigt. Med skriftligen menas att du accepterar avtalet exempelvis via e-post, sms, bank-ID eller genom att du skriver under avtalet och skickar in det till företaget efter samtalet.

Det är företaget som måste kunna visa att det finns ett giltigt avtal.

Läs mer om regler för telefonförsäljning här

Bestrida felaktig faktura
En faktura som du anser är felaktig behöver du skriftligen bestrida (protestera mot) med en förklaring till varför du anser att den är felaktig. Mejl funkar bra, det handlar om att du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner betalningen. Fråga även hur du ska göra för att skicka tillbaka paketen.

I vår artikel kan du läsa mer om hur du bestrider och vad som är viktigt att tänka på om du får fler krav:

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Min mamma har råkat ut för precis detta! De inte berättat på telefon att det sedan skickas ut paket under ett helt år som ett löpande abonnemang. Och hon har bara fått ett sms efter samtalet utan övrig information där det står: 'VI HAR EJ ERHÅLLIT NÅGOT SVAR FRÅN DIG IDAG. VÄNLIGEN SVARA MED ETT JA PÅ SMS:ET'
Det är skickat flera gånger med två minuters mellanrum som en direkt uppmaning att svara JA utan att man förstår vad man svarar på !!! Så mamma har såklart svarat JA till slut. Så otroligt fult gjort.
Kan de verkligen hävda att det avtalet gäller? Måste de inte skriftligt upplysa om villkoren innan man svarar ja? Nu har de istället skickat ut ett brev med rubriken SMS-AVTAL där villkoren syns men det ser inte alls likadant ut i min mammas mobil? Vad ska vi göra? Tacksam för råd!

Carina

Svar:

Isabell
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Carina,

När det kommer till skriftlighetskravet ska sms:et återspegla vad som har sagts under telefonsamtalet. Din mamma ska kunna förstå vad det är för erbjudande hon ska ta ställning till. I sms:et bör det exempelvis framgå vilken typ av vara eller tjänst det är fråga om och vilket pris som gäller.

Har det inte varit tydligt vad hon svarade ja till, kan hon argumentera för att avtalet inte är giltigt. Kontakta företaget skriftligt och spara en kopia. Vi kan dock inte göra bedömningen om det har varit tydligt eller inte.

Ångerrätt
Finns det ett giltigt avtal kan det finnas möjlighet att ångra avtalet.

Läs mer om ångerrätten här

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om din mamma och företaget inte kommer till en lösning kan hon ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan dem ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till hennes krav, eller inte gett henne något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips till din mamma är att kontakta sin kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa henne. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej jag heter Rita, vill hjälpa min vän som är 83 gammal och har blivit lurat att beställa vitaminer som hon inte behöver från Nordic Plus hur i helvetet…..kommer hon undan detta.Hon har inte skrivit under nån avtal. Kan vi bara bestrida och skicka tillbaka skitet….

Rita

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Rita,

Tack för din fråga.

Blev din vän uppringd av företaget och hon inte skriftligen tackade ja efter avslutat samtal finns det inget giltigt avtal och hon har rätt att bestrida fakturan.

Kontakta företaget via mejl och spara kopia. Fråga då vad de vill att din vän gör med paketen.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Jag gick också på nordic plus försäljning av D-vitamin. Först i samtalet fråga han om han fick ställa några frågor om min livsstil, vilket ja sa ja till. När det var klart … då frågade han mig om han fick ge mig en present som tack för att jag svarat på frågorna. Det tackade jag inte nej till. Det mannen sa var att jag fick förstås betala en fraktavgift eftersom han inte kunde leverera det personligen…han skulle väl vara lite skämtsam. Därefter så sa han att när nästa leverans kommer då har jag rätt att inom 14 dagar säga upp abonnemanget, vilket jag gjorde. Men det gick ju inte… enligt nordic plus så hade jag förbundit mig på ett 12 månaders avtal. Jag fick också flera sms innan jag tryckte ok. Jag har skrivit till företaget och talat om vad jag tycker om deras sätt att sälja sina varor. Det är förjäkligt av dom luras på det här sättet för att tjäna pengar. Har aldrig varit med om sådant här tidigare.

Anne

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Anne,

Så tråkigt att du känner dig lurad.

När du tackar ja till ett provpaket är det viktigt att veta att ångerfristen på 14 dagar börjar den dag du tar emot provpaketet. Ångerrätten börjar alltså direkt och inte vid första "riktiga" leveransen.

Mer om ångerrätt

Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.

Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.

Läs mer och gör en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Min mamma har också blivit lurad av detta företag. TVÅ gånger! Första gången fick jag jobba med att avsluta allt. Nu, bara en månad senare, ringer de henne igen och lyckas lura henne och säga att hon är en så bra kund och att det är någon lag som gör att hon behöver säga ja. FY för att utnyttja äldre personer på det här sättet!
Nu får vu börja om med att avsluta detta - igen!
Bra med informationen i den här tråden. Tack!

Sara

Fråga från en konsument

Min mamma(88 år)ringde Nordicplus för att säga upp sitt magnesium, som hon inte kan ta för att hon blir dålig av dem. Hon fick veta att det var en prenumeration hon sagt ja till och att hon måste ta emot och betala 7 leveranser till, innan det går att avsluta. Det finns inget skriftligt avtal och vad jag vet, så har hon inte fått nåt sms heller. Hon ser dessutom dåligt, så hon kan inte ha okejat nåt. De riktar in sig på äldre människor som tyvärr, kan vara lättlurade och betalar utan att ifrågasätta. Skrupulösa människor, som inte har vett att skämmas.

Yvonne

Svar:

Adam
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Yvonne,

Tack för din fråga!

Om ett avtal över telefon inte godkänts skriftligen efter samtalet, tillexempel via sms, är det inte giltigt. Din mamma kan då bestrida fakturor om hon anser att det inte finns ett avtal.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura


Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Känner igen allt ni skriver om Nordic Plus usla försäljningstrick! Min gamla mamma blev uppringd av dem. Hon är dement och hörseln är kraftigt nedsatt. Nu är vi fast i en prenumeration av magnesiumtabletter som hon inte behöver... helt omöjligt att bestrida deras "avtal" eller fakturor. Om det finns någon riktigt svart lista för telefonförsäljare så borde Nordic Plus definitivt hamna högst upp på den!

J M

Fråga från en konsument

Nordic Plus' hemska beteende gjorde mig arg och de borde stoppats för länge sedan. Jag bestämde mig för att läsa igenom en del saker och satte ihop ett mail, som faktiskt gjorde att de backade och tog bort allt. Även provpaketet. Lägger upp det här, då det kanske kan vara användbart för andra.
"Ni har inte rätt att utnyttja dementa (eller någon annan heller) personer på detta sätt! Ni har många anmälningar på er och nu är en till på gång!!

Gällande kund ... (och många med henne).

Ni skickar ett paket till min mamma med fakturadatum ... , efter att ha lyckats lura henne en andra gång.
Efter många misslyckade försök att nå er på er telefontid, där man förstår att ingen annan heller kommer fram, skickade jag ett mail till er den ... där vi meddelar att hon ångrat sig. Det har hon rätt till.
Den ... mailar jag igen och kompletterar med hennes nya kundnummer ni gett henne och meddelar ingen att hon ångrat sig och vi undrar även hur vi gör med paketet. Detta ska egentligen inte behövas för:
Enligt lag ska ni "kunna bevisa att hon godkänt avtalet och att det skedde efter samtalet". Jag vill se dessa bevis. Har ni en inspelning av samtalet vill jag även ha denna.
Man behöver vidare inte ångra ett avtal som inte är giltigt. Finns det inget giltigt avtal behöver man enligt lag inte heller betala för retur av paketet.

I paketet bifogade ni endast en faktura. Ingen information om någonting annat.
Enligt lag ska företaget ge följande information:
Om det finns ångerrätt.
Hur lång tid man har på sig att ångra sig.
Att det finns ett standardformulär man kan använda när man ångrat sig och var man hittar det.
Om företaget inte gett dig all information ovan kan du ångra dig även om det gått mer än 14 dagar.

Ni hänvisar dessutom i ert mail till konsumentköplagen 1990:932. Den upphävdes 2022!

Vi kräver att ni tar bort räkning ... omedelbart och jag vill även ha en bekräftelse på detta."

Sara

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Sara,

Vad bra att det löste sig för din mamma!

Den vägledning vi kan ge är den vi givit tidigare i tråden.

Och som min kollega Hanna skrivit: anmäl gärna till oss om du anser att företaget gjort fel.

Din anmälan kan som sagt hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Läs mer och gör en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Jag är glad att jag läste detta om
Nordic Plus. Blev precis uppringd av en man, men hörde inte vad han sade, så trodde det var en helt annan
Person. En vaktmästare som skulle hämta hjälpmedel hos mig.
Men började undra, när han ställde frågor om hur jag tränade, och om jag gillade vinter eller sommar bäst.
Sedan började han fråga om mina matvanor. Tyckte det började bli överdrivet många frågor från en vaktmästare, som bara skulle hämta
Hjälpmedel. Då började han säga att som tack för mina svar skulle jag få två månaders förbrukning av valfri
Vitamin gratis. Jaha, då tar jag Dvitamin sade jag. Sedan frågade jag om jag förbinder mig till något.
Han sade, " det ends som händer är
Att du får en prenumeration varannan månad, som du enkelt kan
Säga upp om du ångrar dig. Det enda du behöver betala nu är portot
På 79 kr. " Ok sade jag får fundera på det.. jag skickar sms med allt jag
Sagt. Du behöver bara svara ja eller
nej. Trycka på knappen. Jaha sade jag. Har inte tid mer nu, ha en bra dag. Ska kolla.
Sedan efter någon minut ringde han
Igen. Skulle bara höra om jag fått
Sms från honom, jadå sade jag,
Men vill gärna äta i lugn och ro nu.
Då sade han du kan bara trycka på ja knappen så börjar jag packa och du får din D vitamin om några dagar.
Så jag sade, ska bara läsa igenom vad
Du skrivit först. Du har inte tid förstår jag svarade han.
Nej sade jag.
Gick in på mobilen och kollade på
Nordic Plus för att läsa om företaget
Och fann alla dessa svar, från konsumentverket. En liten upplysning, har nyligen fyllt 80 år.
Har definitivt inte svarat med att trycka på varken en ja eller nej knapp.

Birgitta

Fråga från en konsument

Nu händer det IGEN!!
De lovade mig att min mammas nummer var blockat och att de aldrig skulle höra av sig mer. Nu, när jag hälsar på henne på demensboendet har de ringt 2-3 gånger varje dag de senaste dagarna! Går det inte att stoppa detta hemska företag?!?!

Sara

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Sara,

Enligt dataskyddsförordningen (GDPR) har du rätt att få dina uppgifter raderade hos ett företag om du begär detta.

Rätten att få dina uppgifter raderade kallas även för rätten att bli bortglömd. Det innebär att du har rätt att vända dig till ett företag, myndighet eller den som behandlar dina personuppgifter och be att dina uppgifter raderas.

Om ett företag inte följer detta kan du kontakta Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) då de har tillsyn över GDPR i Sverige.

Läs mer om din rättighet till radering hos IMY

Du hittar IMYs kontaktuppgifter här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor