Frågor och svar | Kategori: Reklamation och garanti
Vem ska jag klaga till när maten jag beställt var kall?
Fråga från konsument:
Jag beställde hem mat som var kall när den kom. Jag hörde av mig till restaurangen som sa att det inte var deras ansvar. De sa att jag måste kontakta företaget jag beställt maten via. Det är ett företaget som kör ut mat från olika restauranger. Stämmer detta? Vem är egentligen ansvarig för maten jag beställt?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Fråga från en konsument
Köpte thaimat med anka. När jag kom hem var ankan så seg att den inte gick att äta. Kocken/kockarna måste ju veta med sig att maten eftersteker/kokar på vägen hem från restaurangen och därför inte steka den klart där?
Linda
Svar:
Hej Linda,
Tack för din fråga!
Om maten inte är som man kan förvänta sig, till exempel seg, kan man reklamera till den som man slöt avtalet med.
Läs mer i vår artikel om att köpa hem mat.
Vänligen
Adam
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej,
Det är företaget som du ingått avtal med som du ska klaga till om du är missnöjd.
När du beställer hem mat är det oftast företaget som levererar maten som du ingår avtal med. Inte restaurangen som lagat maten.
I villkoren du godkänt när du beställde maten ska det stå vem som är din avtalspart. Börja därför med att läsa där för att ta reda på vad som gäller.
I vår artikel kan du läsa mer om dina rättigheter när du köper hem mat från restaurang.
Till artikeln
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket