Frågor och svar | Kategori: Reklamation och garanti

Måste företaget betala för transporten vid en felsökning?

Fråga från konsument:

Bilen jag köpt från en bilhandlare gick sönder efter 5 månader. Efter kontakt med bilfirman körde jag bilen till dem för en felsökning. Felsökningen visade att det inte var ett fel bilfirman var tvungna att hjälpa mig med. Min fråga är nu vad som gäller kring mitt krav på ersättning för att jag var tvungen att köra till och från bilhandlaren? Bilhandlaren säger att de inte behöver betala det. Stämmer det?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Du kan argumentera för att företaget ska ersätta dig för transportkostnaden.

Företaget har nämligen bevisbördan de två första åren efter att du köpt bilen. Det står i konsumentköplagen. Företaget behöver då undersöka bilen för att ta reda på om det rör sig om ett fel de behöver hjälpa dig med.

Eftersom företaget har detta ansvar kan du alltså argumentera för att de ska stå för transportkostnaden. Ställ dina krav skriftligen, till exempel via mejl. Spara mejlet som bevis för vad du framfört och när.

Mer om konsumentköplagen

Vill inte företaget betala ut ersättning för transporten kan du vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden för att få en bedömning.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor