Frågor och svar | Kategori: Leverans och frakt
Vad händer om man inte hämtat ut sitt paket?
Fråga från konsument:
Jag har köpt skor från ett företag på nätet. Jag var bortrest när paketet kom och hann inte hämta ut det från mitt postombud innan det gick tillbaka till företaget. Det stod att jag ska betala ersättning för att jag inte hämtat ut det. Vad händer nu?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Fråga från en konsument
Hej, om man redan har betalat för varorna, kan man då kräva pengarna tillbaka?
Elin
Svar:
Hej Elin,
Tack för din fråga!
Ja, som min kollega skriver kan du behöva betala en avgift för ej uthämtat paket, förutsatt att det framgår av villkoren.
Men du har rätt att få dina pengar tillbaka för varan du köpt.
Vänligen
Adam
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej,
Gäller detta även för snus om man beställt det?
Amanda
Svar:
Hej Amanda,
Ja, det gäller även snus.
Vänligen
Isabell
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej.
Beställde en produkt via nätet att hämta ut i butik. Produkten fanns redan i lager i butiken men hade ett billigare pris att boka till butik via nätet. Jag hämtade inte ut varan och har meddelat ånger enligt ångerrätten. Företaget hävdar att jag inte har ångerrätt då jag inte hämtade ut varan och att avgift på 150 kr tas ut för ej uthämtat paket. Men enligt distansavtalslagen får inte avgiften motsvara högre summa än de faktiska kostnaderna för att hantera frakt och retur och varan fanns redan i butiken. Avgiften är densamma oavsett typ av frakt och motsvarar alltså omöjligt endast omkostnaden för att hantera frakt. Har sagt att jag kan gå med på att betala om jag får min vara men företaget vägrar detta också. Vad har jag rätt till här?
Emelie
Svar:
Hej Emelie,
Tack för din fråga!
Ja, som min kollega skriver kan du behöva betala en avgift för ej uthämtat paket, förutsatt att det framgår av villkoren. Om du anser att avgiften är oskälig kan du be företaget styrka kostnaden.
Vänligen
Adam
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Jag beställde ett par skor, och ångrade mig sedan. Jag meddelade företaget att jag ångrat mig innan dem skickat skorna. I mitt meddelande framgick tydligt vilken order det gällde och meddelandet skickades från samma email-adress som jag använt när jag gjorde beställningen. Jag ångrade köpet tidigt på morgonen. sent på eftermiddagen samma dag fick jag ett meddelande om att beställningen var skickad. De har alltså skickat en vara trots att vi inte längre har något avtal. Av spårningsnumret framgår att bokning av frakt gjorts en många timmar efter att jag ångrat mitt köp. Beställningen har skickats till ett utlämningsställe och i företagets villkor står att outhämtade paket debiteras med 400(!) kr. Har de rätt att dra av dessa pengar om jag inte hämtar ut skorna och låter de gå i retur? Jag har ju ångrat mitt köp på ett tydligt sätt och vi har därför inte längre något avtal. Jag har mailat bolaget flera gånger men får inget svar. vad kan jag göra om de drar av pengar för returhantering, ARN tar inte upp tvister som rör belopp lägre än 500 kr.
Gustaf
Fråga från en konsument
Hej! Jag har gjort en beställning med betalning via Klarna. Nu har jag sett att detta företag är ett blufföretag som skriver att de ska lägga ner men sen bara byter namn. Jag vill inte stödja detta och de borde bli anmälda. Gäller samma för mig gällande attt jag ev åker på en kostnad om jag inte hämtar ut min beställning (och bara klickar retur på Klarna)?
S
Svar:
Hej Gustaf,
Vi har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.
Kan jag ångra köpet innan leverans?
Om du har en ny fråga som inte besvaras i den tråden är du välkommen att kontakta oss på nytt. Tänk dock på att vi aldrig kommer kunna göra en bedömning av ditt enskilda fall utan vi kan enbart lämna generell information.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej S,
Finns det ett avtal mellan dig och företaget gäller det vi tidigare skrivit här ovan.
Har du ångrat köpet behöver du inte betala för vara. Men du kan alltså behöva stå för returfrakt eller avgift för ej uthämtat paket.
Om du har betalat via en kredit
Får du inte tag på företaget eller inte kommer överens med dem och har betalat via faktura? Då skyddas du av konsumentkreditlagen. Då kan du ställa samma krav mot din kreditgivare som på företaget.
Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.
Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.
Läs mer och gör en anmälan till Konsumentverket här
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej. Beställde kläder från Vingåker outlet i april. Postnord slarvade bort paketet. Fick en ny försändelse av Vingåker. Nu 3 månader för sent finns försändelsen att hämta. Kontaktat Vingåker och dom förstår problemet. Jag ska alltså hämta ut paketet och sedan skicka en retur.
Nu har Vingåker skickat en ny fraktsedel per emalj. Har varken dator eller printer.
Jag är en gammal gubbe och orkar inte med att sköta postnords misstag. Vad ska jag göra. Mvh Michael
Michael
Svar:
Hej Michael,
Tack för din fråga!
Prova att kontakta Vingåker outlet igen för att höra om de kan godta att du låter paketet gå i retur utan att du först ska behöva lösa ut försändelsen. Vill de inte gå med på det kan du tvingas vara behjälplig med att returnera paketet - även om det innebär en del besvär för dig.
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej,
Beställde receptbelagda mediciner hos apotea.se
Fick meddelande om att de har kommit till ombud. Var bortrest och 5:e dagen efter aviseringen åkte jag på förmiddagen till mitt ombud för att hämta ut paketet men det blev returnerat samma dag.
Apotea meddelar att de inte återbetalar min kostnad för mediciner och debiterar en reurkostnad. De skickar inte heller mina mediciner igen urtan de förstörs.
Jag kan inte göra en ny beställning med mitt högkostnadsskydd på 75% förrän om 4 veckor!
Får apotea.se ha så kort tid för hämtning hos ombud? Det missade jag då apotea.se levererar alltid hem.
Var är miljötänkande? Det är brist på mediciner och apotea.se behandlar kunder och mediciner så ansvarslöst...
Barbara
Fråga från en konsument
Hej!
Nordic Plus fortsätter att lura äldre personer. Min mamma har fått ett provpaket med hälsokost från dem, som de lyckats lura på henne. Vi har ångrat det (inom 14 dagar) och mailat dem. De svarar att hon ändå måste betala frakten på 79:-. Stämmer det? Vi vill inte betala en enda krona till det företaget!
Måste hon betala något?
Sara
Svar:
Hej Barbara och Sara,
Villkoren man godkänner vid köp styr vad som gäller kring hur länge man har på sig att hämta ut ett paket.
När det kommer till ångerrätt på medicin har vi ett annat inlägg som besvarar vad som gäller:
Är det ångerrätt på läkemedel?
Vi har även i ett tidigare inlägg besvarat vad som gäller kring att ångra innan leverans:
Kan jag ångra köpet innan leverans?
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej,
Framgår det i företagets köpvillkor att de tar ut en avgift vid ej uthämtat paket så är du troligen betalningsskyldig. Du har godkänt köpvillkoren när du valt att handla från dem. Företaget kan drabbas av en kostnad för att paketet behöver gå i retur.
Tycker du att avgiften är orimligt hög kan du argumentera för att du tycker det. En bedömning kan behöva göras från fall till fall.
Du kan inte kräva att företaget skickar varan igen. Köpet ses troligtvis som hävt eftersom du inte följt din del av avtalet. Att avtalet ses som hävt betyder att det avbryts. Om du fortfarande vill ha varan kan du i så fall behöva göra en ny beställning
Vänligen
Erika
Vägledare, Konsumentverket