Frågor och svar | Kategori: Resor

Kan jag få återbetalning när Supreme Travel har gått i konkurs?

Fråga från konsument:

Jag har bokat en paketresa med Supreme Travel. Eftersom de nu har gått i konkurs finns inte min resa kvar. Jag vill därför ha mina pengar tillbaka. Hur ska jag gå tillväga för att få återbetalning?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Isabell
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Det stämmer att Supreme Travel har gått i konkurs. Nedan kommer jag lista dina möjligheter att få pengarna tillbaka.

1. Resegaranti hos Kammarkollegiet
Om en paketresa ställs in på grund av att en paketresearrangör har gått i konkurs kan man ansöka om ersättning hos Kammarkollegiet.

Du måste ansöka om resegarantin hos Kammarkollegiet inom tre månader från det att du fick information om att resan ställts in.

Du kan ansöka om ersättning ur resegarantin via Kammarkollegiet här

Läs mer om Supreme Travels konkurs på Kammarkollegiets webbplats

2. Om du har betalat din resa via en kredit eller kort
Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på Supreme Travel. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om Supreme Travel inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Läs mer om invändningsrätten

Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Läs mer om kortreklamationer

3. Ersättning från försäkringsbolaget
Normalt ingår inte skydd vid konkurser i din hemförsäkring. Men det finns försäkringar som kan skydda dig mot konkurser. Vänd dig till ditt försäkringsbolag om du tecknat en extra försäkring och ta reda på om den gäller för konkurser.

Kontakta Konsumenternas försäkringsbyrå för att få vägledning om försäkringar.

Kontaktinformation till Konsumenternas försäkringsbyrå på deras webbplats

4. Möjlighet att kontakta konkursförvaltare
Om det inte löser sig kan du vända dig till konkursförvaltaren och ställa dina krav. Men oftast brukar inte sådana skulder bli prioriterade. Det kan därför bli svårt att få återbetalning från konkursboet.

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hur lång tid tar det att få pengar från resegarantin? Man ska söka innan tre månader gått. Görs inget innan den tiden gått? Ser på hemsidan att de enligt dom har långa handläggningstider just nu. Men vad innebär det. 3-6månader eller 1-2 år?

Roger

Svar:

Isabell
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Roger,

Vi kan inte svara på hur lång tid det tar. Har du frågor kring resegarantin kan du kontakta Kammarkollegiet.

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor