Frågor och svar | Kategori: Abonnemang och prenumerationer

Kan jag ångra förnyelse på en prenumeration?

Fråga från konsument:

Jag har haft en prenumeration under 2 års tid. Prenumerationen gick ut 15e februari och kostade då 334 kr/mån. Prenumerationen blev förnyad automatiskt med en ny månadskostnad på 490 kr. Jag försökte säga upp avtalet men företaget säger att jag är bunden i 1 år till eftersom jag inte har sagt upp i tid.

Har jag möjlighet att ångra avtalet eftersom jag sagt upp det direkt när det förnyades?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Isabell
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Du kan inte ångra ett avtal när det handlar om att förnya ett befintligt avtal. Ångerrätten gäller endast vid tecknade av ett helt nytt avtal.

Automatiskt avtalsförlängning
Tidsbestämda avtal kan ibland innehålla villkor om att avtalet förlängs automatiskt om du inte säger upp det. Det finns regler om detta i lagen om konsumentskydd vid avtalsförlängning.

För att förlängning ska vara giltig behöver dessa kriterier vara uppfyllda:

  • I avtalet ska det finnas ett villkor om att avtalet kommer att förlängas om det inte sägs upp.
  • Företaget är skyldigt att skriftligen påminna dig om detta senast en månad innan avtalet måste sägas upp. 
Om det inte finns ett sådant villkor, eller om företaget inte påminner i rätt tid, har du rätt att omgående säga upp avtalet.

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till i kontakten med företag.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Har man rätt till avdrag på fakturan när villkoren för utdelning av tidningen ändras under en prenumerationsperiod?

Bengt

Svar:

Adam
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Bengt,

Tack för din fråga!

Har du ett avtal med bindningstid, till exempel 12 månader, är både du och företaget bundna av det som står i avtalet under hela bindningstiden. Företaget får i regel inte ändra villkoren under bindningstiden.

Ett undantag är om operatören uppger ett giltigt skäl till ändringen, och det giltiga skälet står med i avtalsvillkoren. Börja med att undersök villkoren i ditt avtal.


Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Jag har prenumererat på en tidskrift i flera år. Jag har fått en faktura en gång om året, som jag tolkat som ett val ifall jag vill fortsätta att prenumerera eller inte.
Nu har jag inte betalat fakturan med en tanke om att jag inte fortsätter att prenumerera, det finns inget avtal att jag ska fortsätta. Nu har jag fått en på en sk påminnelsefaktura med prenumerationsbeloppet och en sk ”lagstadgad påminnelseavgift” på 60 kr. Får man göra så? Och om jag inte betalar, skickas fakturan till inkasso då?

Anna C

Svar:

Viktoria
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Anna!

Precis som min kollega skriver i tidigare svar kan företag förlänga avtal automatiskt om de inte sägs upp. Du behöver därför kontrollera villkoren för din prenumeration för att se om du prenumererat en bestämd tid utan att avtalet förlängs automatiskt - eller om du måsta säga upp prenumerationen för att inte riskera att få ytterligare krav om betalning.

Det ska framgå av påminnelsen att ditt avtal kommer att förlängas om du inte säger upp prenumerationen. Att enbart skicka en faktura uppfyller inte lagens krav på påminnelse. En påminnelseavgift ska vara avtalad och får bara tas ut en gång och då som högst vara 60 kr.

Bestrida felaktig faktura
Om du får en faktura som du anser är felaktig bör du skriftligen bestrida (protestera mot) fakturan. Skriv varför du anser att fakturan är felaktig och att du inte kommer betala den.

Du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner fakturan. Mejl fungerar bra, för då får du en kopia av din bestridan i din utkorg.

I vissa fall kan det vara så att du ska betala den del av fakturan som du eventuellt anser är riktig och bestrida övrig del.

Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden. Om du bestrider i alla led kan du inte få betalningsanmärkning.

Företaget har möjlighet att driva ärendet rättsligt om de anser att kravet är riktigt. Får de rätt i tingsrätten så riskerar du att få betala mer än summan på själva fakturan som till exempel dröjsmålsränta och andra avgifter.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Tipsar även om vår artikel regler för fakturor och påminnelser

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej!

Jag skaffade en tjänst (prenumeration av en app för tillgång till deras tjänst) för ett antal år sedan som jag nu upptäckte har förnyats varje år enligt en prenumerationsform. Jag har däremot inte använt tjänsten de senaste 3 åren och jag har inte fått någon påminnelse om att förlängning av tjänsten skulle ske via mail eller något annat. Skulle jag kunna få tillbaka pengarna för de åren då tjänsten inte använts pga att de inte har informerat mig om att tjänsten är på väg att förlängas?

Björn

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Björn,

Tack för din fråga.

I lagen om konsumentskydd vid avtalsförlängning står det att du har rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan. Har du betalat i förskott ska du får en återbetalning.

Det framgår inte av lagen vad som gäller i situationen du beskriver.

Kontakta företaget skriftligen och framför vad du anser. Spara en kopia. 

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Önskar du att ärendet prövas kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Till ARN:s webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor