Frågor och svar | Kategori: Ångerrätt och öppet köp

Får inte tillbaka mina pengar från företaget. Vad kan jag göra?

Fråga från konsument:

Jag har köpt en jacka på nätet men ångrade mig inom 14 dagar och skickade tillbaka den. Jag har fortfarande inte fått mina pengar från företaget fast det snart gått två månader och dom har lovat att jag ska få pengarna. Jag har påmint dem flera gånger, vad kan jag göra?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

För att få tillbaka pengarna finns olika vägar att gå. Det beror på om företaget lovat att du ska få återbetalning eller inte, och på vilket sätt du betalade för varan.

Om du betalat med kort
Har du betalat med kort kan du göra en så kallad kortreklamation. Då kontaktar du din bank för att se om de kan hjälpa dig med en återbetalning. Du kan prova att göra en kortreklamation oavsett vilken typ av kort du använt. Men har du betalat med kreditkort har du ett starkare skydd än om du använt ett vanligt bankkort.

Läs mer om kortreklamationer

Om du har betalat med kreditkort eller faktura
När du betalar med kreditkort eller mot faktura har du enligt konsumentkreditlagen rätt att få hjälp av din kreditgivare om du stöter på problem. Lagen säger att du kan ställa samma krav mot kreditgivaren som du kan göra mot företaget. Det innebär att du kan kräva återbetalning från kreditgivaren, till exempel banken eller fakturaföretaget, om företaget inte återbetalar dig. Kontakta din bank eller kreditgivare för att ta reda på hur du gör.

Mer om invändningsrätten

Vänd dig till Kronofogden
Ifall du inte har möjlighet att få hjälp från din bank och företaget sagt att de ska återbetala dig är det viktigt att du kan visa det. Har du skriftligt underlag på att du ska få en återbetalning, men företaget ändå inte återbetalar dig, kan du vända dig till Kronofogden.

Via Kronofogden kan du ansöka om ett så kallat betalningsföreläggande. Det kostar 300 kronor. Du får betala avgiften, men du kan kräva att företaget ersätter dig för kostnaden i efterhand.

Ansök om betalningsföreläggande på Kronofogdens webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej!
Jag har beställt en vara som företaget inte hade men köpet har gått igenom och jag har betalt med Swish. Efter en vecka som varan inte kom ringde jag till företaget och hörde att varan har gått ut och jag får en återbetalning. Sedan dess har jag mailat och ringt till företaget men de betalar inte tillbaka mina pengar. Varan kostade 280 kr. Om man betalar 300 kr för avgift kan man få både sina egna pengar och avgiften tillbaka?

Hälsningar
Maryam

Maryam

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Maryam,

Om du handlat av ett företag i Sverige kan du ha möjlighet att ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden.

Ta kontakt med Kronofogden för att få mer information om hur det går till och vad det kostar.

Om betalningsföreläggande på Kronofogdens webbplats

Kronofogden har även information kring vad som gäller om du vill ha betalat från något i ett annat EU-land. Då ska du ansöka om europeiskt betalningsföreläggande.

Om europeiskt betalningsföreläggande på Kronofogdens webbplats

Mer stöd och råd
Har du handlat av ett svensk företaget är ett annat tips är att kontakta din kommun för att se om de erbjuder konsumentvägledning. D kan i vissa fall hjälpa till i kontakten med företag.

Sök din kommunala konsumentvägledning

Rör det sig om ett företag inom EU kan du vända dig till mina kollegor på Konsument Europa. De kan ge rådgivning och i vissa fall medla i ärenden.

Hur du kontaktar Konsument Europa

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Om jag beställt en vara och dem felaktigt påstår att jag inte får lämna tillbaka varan, att jag bör stå för fraktkostnaden för att lämna tillbaka felaktig vara samt att dem ifrågasätter om jag faktiskt monterat den rätt, vad bör jag göra? det handlar om 1329 kronor som för mig som student ändå är en del pengar som jag gärna vill använda för att köpa en fungerande version av varan som skickades fel.

Eivind

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Eivind,

Tack för din fråga.

Jag utgår från i mitt svar att ditt köp omfattas av svensk lagstiftning.

Du ska kunna visa att det finns ett fel på varan. Men det är företaget som de två första åren från köp ska bevisa vad felet beror på. Kan de inte visa att det inte rör sig om ett urspungligt fel ska de hjälpa dig.

Finns det ett urspungligt fel på det du köpt ska företaget laga eller byta ut varan. De ska göra det inom skälig tid och utan kostnad för dig. Är det inte möjligt och/eller det rör sig om ett stort och allvarligt fel kan ett prisavdrag eller hävning bli aktuellt.

Begär du att köpet ska hävas men företaget visar att felet ska ses som ringa är det lagning eller utbyte som blir aktuellt.

Mer om dina rättigheter vid reklamation

Om du betalat på kredit eller med kort
Kan du visa att det finns ett fel på varan och företaget inte hjälper dig kan du följa våra råd ovan kring kortreklamation eller invändningsrätt.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Efter samtal med en säljare kom vi överens om en affär där jag skulle köpa bildelen till min nyss inköpta bil som företaget hade i lager. Jag fick jag ett SMS med dels summan och dels ref. nummer samt deras Swishnummer. Jag betalade 638 kr frakten inkluderad via Swish. Cirka en timme senare fick jag besked av bilhandlaren som jag köpt bilen av att dom inte ersatte den saknade bildelen eftersom jag själv utan deras godkännande köpt den. Nu hade bilhandlare beställt samma bildel och jag ringde samma dag ( ca. en timma efter köpet för att annullera / ångra mitt köp. Fick till svar att dom förmodligen skulle swisha tillbaks min betalning imorgon. Jag har även mejlat all information till företaget som jag köpte bildelen av. Vad gör jag om ingen återbetalning till mi sker och hur går jag till väga för att få tillbaks min pengar.

Richard Olsson

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Richard,

Vänd dig till Kronofogden
Har företaget sagt att de ska återbetala dig är det viktigt att du kan visa det. Har du skriftligt underlag på att du ska få en återbetalning, men företaget ändå inte återbetalar dig, kan du vända dig till Kronofogden.

Via Kronofogden kan du ansöka om ett så kallat betalningsföreläggande. Det kostar 300 kronor. Du får betala avgiften, men du kan kräva att företaget ersätter dig för kostnaden i efterhand.

Ansök om betalningsföreläggande på Kronofogdens webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor