Frågor och svar | Kategori: Ångerrätt och öppet köp
Får jag tillbaka pengarna för frakten när jag ångrar mig?
Fråga från konsument:
Hej!
Jag har ångrat köpet och vill skicka tillbaka min vara. Jag har betalat 200 kronor för varan plus 39 kronor i frakt när företaget skickade varan till mig. Företaget säger att jag får ångra mig och att jag ska stå för returfrakten. De säger däremot att jag bara har rätt att få tillbaka pengarna för varan och inte de 39 kronor jag betalat i frakt.
Jag kan betala returfrakten men vill ha tillbaka de pengar som jag betalat, alltså 239 kronor. Har jag rätt att få tillbaka pengar även för frakten?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Fråga från en konsument
Om returen beror på falsk marknadsföring där bilder från säljaren visar en helt annorlunda produkt än den som levererats - har jag då rätt att kräva återbetalning av inköpskostnad och även mitt utlägg för returfrakt?
Mats
Svar:
Hej Mats,
Tack för din fråga!
Ja, det stämmer att du inte behöver betala för returfrakten om det finns ett fel på din vara och du reklamerar till företaget. Du ska inte få några extra utgifter vid en reklamation.
Vad kan du kräva vid en reklamation:
- Du får felet åtgärdat eller får en ny likvärdig vara. Du kan själv föreslå vilken lösning du vill ha av företaget.
- Du får ett prisavdrag. Prisavdraget ska motsvara felet, till exempel vad det kostar att få felet åtgärdat av ett annat företag.
- Du får häva köpet. En hävning betyder att köpet återgår, alltså att företaget tar tillbaka varan och du får pengarna tillbaka. Ska varan skickas tillbaka ska företaget stå för frakten. Normalt sett har företaget två försök på sig att avhjälpa felet innan du kan argumentera för en hävning.
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Jag vill gärna ha ett klargörande av första frågan här, där företaget tydligen "bara" har sagt att de inte återbetalar den ursprungliga frakten. Det framgår inte om de skriftligt anger detta i sina köpvillkor.
Jag ångrade ett köp och skickade tillbaka varan med hänvisning till ångerrätten. Jag vet att jag själv får betala returfrakten, men företaget betalade bara tillbaka varuvärdet, inte det belopp jag betalade för frakten hem till mig. De anger i sina villkor att de bara återbetalar köpesumman, med vilket de menar varor, ej frakt.
Kan ett företag på detta sätt avtala bort lagtext genom att alltså ange andra köpvillkor i sin webbutik?
Anna
Svar:
Hej Anna,
Nej, du har rätt att få tillbaka pengarna för frakten som du betalat när företaget skickade varan till dig. Det står i lagen som reglerar ångerrätten.
Företag har inte rätt att ge dig sämre villkor än lagen. Villkor som är sämre än lagen blir ogiltiga. Således har du rätt att få tillbaka fraktkostnaden till dig även om företaget skriver annat i sina villkor.
Anmäl till Konsumentverket
Om du upplever att företaget inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen kan du göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just ditt ärende. Däremot kan din anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.
Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här
Vänligen
Erika
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Hej!
Företaget erbjuder avhämtning av alla sålda varor, i detta fall auktionsgods, men säljer frakt av gods som en egen tjänst. Om köparen nyttjar ångerrätt efter att ha köpt vara och tjänsten frakt av vara, då ska väl företaget endast återbetala det köparen betalat för varan då tjänsten av frakt av vara är förbrukad?
Ann
Svar:
Hej Ann,
Du bör ha rätt att få tillbaka pengarna för både varan och frakten, så som mina kollegor skrivit ovan.
I vissa fall kan du som konsument behöva ersätta företaget för kostnader för transport till dig. Det gäller i de fall du väljer ett dyrare fraktalternativ än vad företaget normalt erbjuder. Ett exempel är om företaget erbjuder fri leverans inom ett antal dagar men du väljer alternativet snabbare leverans mot ett visst tillägg. Det är i sådant fall mellanskillnaden mellan den frakt som företaget erbjuder normalt och det dyrare alternativet som du kan behöva betala ersättning för.
Anser företaget att du valt något annat än leveranssätt än de normalt erbjuder får de bevisa det.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Om man beställer något och ångrar köpet innan den har hunnit komma fram till mig. Måste jag stå för frakten trots att jag inte mottagit varan?
Ps* företaget hann skicka min produkt samma dag som jag ångrade mig och säger att jag måste stå för frakten men får tillbaka pengarna för varan? Det är fri frakt på varan så jag har inte ens betalat frakten vid köp av produkten.DS
Jag har även ringt leveransfirman som säger att dem inte mottagit något från försändaren ännu och att det endast är beställning dem har fått. Vad gäller för mig? Vem kan man vända sig till för att slippa tjafsa med dem om det då dem insisterar på att jag måste betala frakten!
Hagge
Svar:
Hej Hagge,
Tack för att du kontaktar oss
Ja, om företaget i sina villkor skriver att konsumenten sa stå för returfrakten behöver du betala för den, även om du inte mottagit varan. Om de inte skriver det i villkoren kan du argumentera att du inte ska behöva stå för returfrakten.
Vänligen
Adam
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Tack såå mycket för svar.
Såhär står det på deras hemsida Privatkonsument har rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerrätten börjar gälla samma dag som varan (eller en väsentlig del av den) tas emot av konsumenten. Vid nyttjande av ångerrätten ska konsumenten utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren.
Står inget mer än så. Den har enligt DB schenker inte ens lämnats över till dem
Hagge
Svar:
Hej Hagge,
Vi får dessvärre inte tolka avtal.
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Vänligen
Adam
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Om man meddelar säljaren innan varan lämnat det behöver man då betala returfrakten?
Roger
Svar:
Hej Roger,
Vi har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.
Kan jag ångra köpet innan leverans?
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Jag beställde tre klädesplagg online från ett stort klädföretag via företagets hemsida. Ett plagg passade inte så jag returnerade det inom 14 dagar och företaget betalade tillbaka vad jag betalat för plagget minus frakten (39kr) för returen. Innan jag returnerade varan hade jag kontaktat företaget för att få en försäkran om att de skulle återbetala leveranskostnaden (49kr). Jag kontaktade företaget via deras kundtjänst och fick beskedet att eftersom jag bara returnerade ett av de tre plaggen, så behövde företaget inte betala tillbaka den ursprungliga leveranskostnaden. Men visst är det väl företaget som ska stå för leveranskostnaden även i en situation när bara en av flera varor returneras inom 14 dagar?
Hanna
Svar:
Hej Hanna,
Tack för din fråga!
Du kan inte kräva att få fraktkostnaden (frakten till dig) återbetalad om du inte returnerat hela din beställning.
Står det i företagets villkor att du ska bekosta returfrakten för att returnera plagget får du även betala den kostnaden.
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Jag finner informationen ni ger en smula motsägelsefull. Kan ni reda ut det?
Hanna skriver: (2024-02-16): "[...] du har rätt att få tillbaka pengarna för frakten som du betalat när företaget skickade varan till dig. Det står i lagen som reglerar ångerrätten."
Erika skriver (2024-03-01): "Företag har inte rätt att ge dig sämre villkor än lagen. Villkor som är sämre än lagen blir ogiltiga. Således har du rätt att få tillbaka fraktkostnaden till dig även om företaget skriver annat i sina villkor."
Adam skriver (2024-03-27): "Ja, om företaget i sina villkor skriver att konsumenten sa stå för returfrakten behöver du betala för den [...]".
Viktora skriver (2024-06-17): "Står det i företagets villkor att du ska bekosta returfrakten för att returnera plagget får du även betala den kostnaden."
Hanna
Svar:
Hej Hanna,
Tack för att du kontaktar oss.
För att förtydliga:
Det är skillnad på frakten som du betalat för att få hem det du beställt och frakten du kan behöva betala för att skicka tillbaka det du ångrat.
- Har du betalat frakt för att få hem varan till dig? Den kostnaden ska du få tillbaka när du ångrar dig. Detta oavsett vad företaget skrivit i sina villkor.
- Står det i företagets villkor att du ska betala frakten för att skicka tillbaka det du ångrat? Då behöver du betala för det.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Fråga gällande storlek på returfrakt
Jag har ångrat ett köp och är införstådd med att jag ska stå för returfrakten. I företagets köpevillkor finns schablonbelopp avseende returfraktens storlek kopplat till specifika produktkategorier. Vidare framgår att återbetalning av köpeskilling görs med belopp efter avdrag för fraktkostnaden.
Returfrakten i mitt fall (sex stycken mindre stolsdynor) är i villkoren satt till 495 kr, vilket är avsevärt högre än om jag själv väljer porto hos Postnord (max 148 kr).
Är jag bunden att stå den fraktkostnad som företaget föreskriver eller har jag rätt att returnera varorna till en lägre fraktkostnad? Fraktkostnaden tänker jag rimligen ska avse kostnad för just frakt och inte inbegripa ev tillkommande kostnader för administration och hantering i a a retur.
Magdalena
Svar:
Hej Magdalena,
Tack för din fråga.
Nej, företaget kan inte kräva att du returnerar på ett visst sätt.
Du har rätt att välja på vilket sätt du lämnar tillbaka varan till företaget. De bör till exempel inte kunna kräva att du använder dig av ett visst transportföretag.
Din skyldighet är att skicka tillbaka varan inom 14 dagar från det att du meddelat företaget att du ångrat dig. Samt att du skickar tillbaka varan med tillräcklig omsorg; att du packar det bra och är noggrann med adresseringen.
Du kan alltså välja att returnera varan på annat sätt än det företaget anger men behöver ta ansvar för att du skickar paketet på ett säkert sätt. Tänk på att be om ett inlämningskvitto så att du kan visa att du skickat paketet, när och till vilken adress.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej,
Ja, du har rätt att få tillbaka pengarna för frakten som du betalat när företaget skickade varan till dig. Det står i lagen som reglerar ångerrätten.
Om du ångrat dig inom 14 dagar från det att du tog emot din vara ska du få tillbaka hela beloppet som du har betalat, alltså 239 kronor. Du har rätt att få tillbaka pengarna senast 14 dagar från det att företaget tog emot din vara.
Däremot stämmer det att du kan behöva stå för returfrakten för att skicka tillbaka varan om det står i företagets villkor.
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket