Frågor och svar | Kategori: Biljetter och evenemang
Vad gäller om Sounds of Emotions ställs in?
Fråga från konsument:
Jag har köpt biljetter till ett evenemang som heter Sounds of Emotions. Jag köpte biljetterna av Tickster. Nu skriver Tickster att konserten är inställd och att arrangören kanske går i konkurs. Vad ska jag göra? Vad har jag för rättigheter?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar:
Hej,
Om evenemangen ställs in har du rätt att få tillbaka pengarna för biljetterna.
Läs villkoren för biljetterna du köpt. Där bör det stå vem du ska rikta dina krav till, arrangören eller biljettförsäljaren. Om arrangören anser sig ha rätt att behålla delar av biljettkostnaden ska det framgå i villkoren.
Ställ dina krav på återbetalning skriftligen, till exempel via mejl. Då kan du visa vad du framfört och när.
Mer om dina rättigheter vid inställt evenemang
Om du betalat med kort eller kredit
Om du betalat biljetterna med ett kort eller en kredit och inte får tillbaka pengarna kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank eller kreditgivare.
Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då kan du ställa samma krav mot din kreditgivare, till exempel banken eller fakturaföretaget, som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare om företaget inte betalar tillbaka. Kontakta i så fall kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Mer om invändningsrätten
Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.
Läs mer om kortreklamationer
Vad som gäller vid konkurs
Det kan finnas möjlighet att få tillbaka pengarna även om arrangören skulle gå i konkurs.
1. Om du betalat med kort eller en kredit börja med att vända dig till din bank eller kreditgivare med dina krav.
2. Kan du inte få hjälp där kan du vända dig till den som är utsedd konkursförvaltare. Men företaget skulder betalas ut efter en särskild ordning. Det gör att man som konsument ofta inte har så stor chans att få sina pengar tillbaka.
Mer om vad som gäller när ett företag har gått i konkurs
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket